Γραφολεξικό Αγγλικών όρων



Στη σελίδα αυτή υπάρχει μια ομάδα Αγγλικών λέξεων που χρησιμοποιούνται καθημερινά στον κλάδο της Γραφιστικής και των Γραφικών Τεχνών, γενικότερα. Το μικρό αυτό Αγγλικό Λεξικό αποτελείται από ένα βασικό σύνολο λέξεων, σε αλφαβητική σειρά που συνεχώς ενημερώνεται και εμπλουτίζεται. Για κάθε όρο υπάρχει μια σύντομη και ολοκληρωμένη επεξήγηση, μια εικόνα (αν είναι απαραίτητη) και ένας σχετικός σύνδεσμος σε άρθρο του Grafic Notes, για περισσότερη ανάλυση. Αν θέλετε την προσθήκη κάποιας νέας λέξης παρακαλώ επικοινωνήστε στο email graficnotes@gmail.com

Β
Bullet (κουκκίδα): Ένας χαρακτήρας ο οποίος χρησιμοποιείται για να υποδείξει ότι μία παράγραφος αποτελεί ένα από τα στοιχεία (καταχωρίσεις) μιας λίστας. Οι κουκκίδες μπορούν να τοποθετούνται σε εσοχή, σε προεξοχή, ή στοιχισμένες στο αριστερό περιθώριο.


Bleed: (βλ. Ξάκρισμα)

Block indent (αριστερή εσοχή για όλες τις γραμμές της παραγράφου): Το είδος της εσοχής αυτής χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να μετακινήσουμε συνολικά μια παράγραφος προς τα αριστερά.


Bitmaps και VectorsΔύο βασικά format εικόνων. Τα bitmaps είναι εικόνες που αποτελούνται από pixelsκαι τα vectors είναι εικόνες που βασίζονται σε γραμμικά σχέδια. Το κάθε ένα από τα δύο format έχει τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία που το κάνει κατάλληλο για διαφορετική χρήση.


Box (πλαίσιο): Οι περισσότερες εφαρμογές ηλεκτρονικής σελιδοποίησης χρησιμοποιούν πλαίσια (boxes ή frames) για την δημιουργία των διάφορων στοιχείων μιας σελίδας (κείμενο και γραφικά). Χρησιμοποιώντας ένα ποντίκι μπορείτε να διαγράψετε, να αντιγράψετε, καθώς και να χειριστείτε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους (αλλαγή μεγέθους, θέσης, ή σχήματος) οποιοδήποτε πλαίσιο μιας σελίδας.

Brightness (φωτεινότητα): Η φωτεινότητα αναφέρεται στο ποσοστό φωτός που χρειάζεται για να δημιουργηθεί ένα χρώμα. Όσο περισσότερο φως χρησιμοποιείται, τόσο πιο έντονο –φωτεινό- είναι το χρώμα που θα δημιουργηθεί. Βέβαια, όσο η τιμή της φωτεινότητας είναι κοντά στα άκρα της αντίστοιχης κλίμακας (πολύ σκοτεινή ή πολύ φωτεινή εικόνα) τότε η τιμή του κοντράστ μειώνεται. Γι αυτό το ιδανικό είναι να δίνονται μεσαίες τιμές φωτεινότητας ώστε να μην μειώνεται το κοντράστ. 


C
Centered: Ο όρος αυτός αναφέρεται σε κείμενο το οποίο κεντράρεται ως προς το αριστερό και δεξιό περιθώριο της σελίδας ή της στήλης.

Cap height (ύψος κεφαλαίων): Ο χαρακτηρισμός αυτός είναι παρόμοιος με το "ύψος Χ". Αναφέρεται στο μέγεθος ενός μέσου κεφαλαίου χαρακτήρα (βασίζεται στο γράμμα C).


Cicero: To cicero είναι μία μονάδα μέτρησης η οποία χρησιμοποιείται σε χώρες της Ευρώπης. Μία ίντσα ισούται περίπου με 5.62 ciceros.


CMYK: To μοντέλο χρωμάτων που χρησιμοποιείται στον τομέα της μαζικής παραγωγής έγχρωμων εκτυπώσεων. Τα βασικά χρώματα αυτού του μοντέλου είναι το κυανό (cyan), το ματζέντα (magenta), το κίτρινο (yellow) και το μαύρο (black). Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "Η διαδικασία παραγωγής Films".


Color Calibration Bar: (βλΤονικές Σκάλες)


Color model (μοντέλο χρωμάτων): Ένα πρότυπο βάσει του οποίου ορίζεται και περιγράφεται το χρώμα.

Color gamut (γκάμα χρωμάτων): Το εύρος των χρωμάτων που μπορεί να αναπαράγει μία συσκευή, όπως π.χ. η οθόνη, ένας έγχρωμος εκτυπωτής, ή ένα τυπογραφικό πιεστήριο.

Color separation (διαχωρισμός χρωμάτων): Η μέθοδος με την οποία αναλύεται και εκτυπώνεται ένα έγγραφο στα βασικά χρώματα της τετραχρωμίας. Επιπρόσθετα με τους διαχωρισμούς τετραχρωμίας, μπορείτε να παράγετε έναν διαχωρισμό για κάθε πλακάτο χρώμα που χρησιμοποιείτε στο έγγραφο σας ή να ζητήσετε την μετατροπή των πλακάτων χρωμάτων στα ισοδύναμα χρώματα τετραχρωμίας. 
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " Η διαδικασία παραγωγής Films ".

Color space (χώρος χρωμάτων): Μία μέθοδος αναπαράστασης του χρώματος η οποία χρησιμοποιεί μετρήσιμες τιμές, όπως το ποσό του κόκκινου, του κίτρινου και του μπλε που υπάρχει σε μία εικόνα. Ο χώρος χρωμάτων RGB βασίζεται στα πρωτεύοντα χρώματα κόκκινο, πράσινο και μπλε και περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των οθονών των υπολογιστών και των τηλεοράσεων.

Contrast (αντίθεση): Είναι η διαφορά μεταξύ φωτός και σκιάς σε μια εικόνα. Ένας τρόπος να ελέγξετε την αντίθεση μιας φωτογραφίας είναι να αλλάξετε την φωτεινότητα (βλ. Brightness).

Column (στήλη): Μία στήλη κειμένου.

Crop (κοπή): Επιλογή και κοπή μόνο ενός τμήματος μιας εικόνας για χρήση μέσα σε μία σελίδα. 



Crop Marks: (βλ. Σημεία Κοπής)



D
Descender/ Ascender: To τμήμα του χαρακτήρα που εμφανίζεται κάτω ή πάνω από τη γραμμή βάσης.Γραμμή βάσης είναι η νοητή γραμμή που περνά από το μέσω μιας σειράς χαρακτήρων.


DIN format: Aπό το 1938 παρασκευάζονται στη Γερμανία όλα τα χαρτιά και χαρτόνια που χρησιμοποιούνται στην αγορά και στις κρατικές υπηρεσίες (χαρτιά γραφομηχανής, χαρτί αντιγραφής, κάρτες και χάρτες καταχώρησης κ.λπ.) σύμφωνα με προδιαγραφές όσο αφορά τις διαστάσεις. Η βασική διάσταση της λεγόμενης σειράς DIN—Α είναι το φύλλο DIN ΑΟ με μέγεθος 841X1189mm. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "Διεθνείς Διαστάσεις Χαρτιού Εκτύπωσης".


DPI (Dots Per Inch = κουκίδες ανά ίντσα): Κατά τη διαδικασία δημιουργίας και εκτύπωσης μιας δουλειάς, τα DPI χρησιμοποιούνται σε δύο περιπτώσεις. Στην πρώτη περίπτωση χρησιμοποιούνται κατά το σκανάρισμα των εικόνων και καθορίζουν πόσα δείγματα (κουκίδες) ανά ίντσα θα διαβάσει ο σκάνερ και στη δεύτερη περίπτωση περιγράφουν την ανάλυση με την οποία θα τυπώσει ο εικονοθέτης τα ράστερ πάνω στο φιλμ. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " Η διαδικασία παραγωγής Films ". 


Drop cap (αρχίγραμμα): Ένα μεγάλο κεφαλαίο γράμμα, το οποίο εκτείνεται σε αρκετές γραμμές της παραγράφου ενώ το υπόλοιπο κείμενο ρέει γύρω από το αρχίγραμμα. Τα αρχιγράμματα χρησιμοποιούνται συνήθως στην αρχή μιας ενότητας ή ενός άρθρου. Ένα υψωμένο αρχίγραμμα (raised cap) είναι το ίδιο με το κανονικό αρχίγραμμα, εκτός από το ότι δεν εκτείνεται προς τα κάτω μέσα στις υπόλοιπες γραμμές του κειμένου της παραγράφου. Τοποθετείτε πάνω στη γραμμή βάσης της πρώτης αράδας του κειμένου και εκτείνεται πάνω από τη γραμμή βάσης.


Dummy (ομοίωμα): Ένα "ομοίωμα" είναι ένα πρόχειρο σκίτσο της διάταξης ενός συγκεκριμένου άρθρου.

F
Font (γραμματοσειρά): Ένα σύνολο χαρακτήρων με συγκεκριμένο μέγεθος, βάρος (πάχος) και στυλ (για παράδειγμα, Arial Bold 10 στιγμών). Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται συχνά σαν συνώνυμο του όρου typeface (οικογένεια χαρακτήρων), ο οποίος περιγράφει ένα σύνολο χαρακτήρων με συγκεκριμένο στυλ σε όλα τα υποστηριζόμενα μεγέθη, βάρη (πάχη) και στυλ γραφής (για παράδειγμα, η οικογένεια χαρακτήρων Times).


Font family (οικογένεια γραμματοσειράς):
 Μία ομάδα γραμματοσειρών με κοινά στοιχεία. Για παράδειγμα, η οικογένεια Franklin περιλαμβάνει τις γραμματοσειρές Times Bold, Times Heavy και Times Compressed, οι οποίες έχουν ένα κοινό στυλ γραφής.



Four color printing (εκτύπωση τετραχρωμίας): Μία μέθοδος εκτύπωσης η οποία χρησιμοποιείτο τέσσερα βασικά μελάνια της τετραχρωμίας για τη μαζική παραγωγή έγχρωμων εκτυπώσεων. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " Η διαδικασία παραγωγής Films ".


Fold Marks: (βλ. Τσακίσματα)

Folio: Ο όρος αυτός αναφέρεται στον αριθμό σελίδας και άλλο προσδιοριστικό υλικό (π.χ. το όνομα της έκδοσης, ή ο αριθμός τεύχους) που εμφανίζεται στο κάτω ή πάνω άκρο κάθε σελίδας.

Frame (περίγραμμα): Μία εκτυπώσιμη γραμμή η οποία αποτελεί το περίγραμμα ενός πλαισίου. 

G

Glyph (Σχήμα): Glyph είναι η ιδιαίτερη μορφή κάθε χαρακτήρα. Συνήθως, κάθε χαρακτήρας αντιστοιχεί σε ένα ιδιαίτερο σχήμα. Πολλές φορές όμως συμβαίνει οπτικά διαφορετικοί χαρακτήρες να συγκλίνουν σε ένα σχήμα. Π.χ. το πεζό «a», το μικρό κεφαλαίο «a» και μια παραλλαγή του πεζού «a» μπορεί οπτικά να φαίνονται ο ίδιος χαρακτήρας άλλα για την γραμματοσειρά είναι τρία διαφορετικά σχήματα (glyphs).  Επιπλέον, σε ορισμένες περιπτώσεις ένα σχήμα μπορεί να αντιπροσωπεύει μια ομάδα γραμμάτων π.χ. η ομάδα «sa» αντιπροσωπεύει δύο χαρακτήρες «s» και «a». Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " OpenType Γραμματοσειρές". 

Gradient (ντεγκραντέ): Η χρωματική απόδοση μιας φωτογραφίας βάσει μιας συγκεκριμένης χρωματικής γκάμας δύο ή περισσοτέρων επιλεγμένων χρωμάτων.


Guidelines (οδηγοί, ή βοηθητικές γραμμές): Υποδεικνύουν τη συνήθη τοποθέτηση των στηλών και των περιθωρίων σε ένα πρότυπο. Σε πολλές εφαρμογές οι οδηγοί είναι μη-εκτυπώσιμες γραμμές τις οποίες μπορείτε να χρησιμοποιείτε για να διασφαλίζετε τη σωστή ευθυγράμμιση των διάφορων στοιχείων πάνω σε μία σελίδα.

Gutter (διάκενο μεταξύ των στηλών, ή "διάστηλο"): Όταν τοποθετείτε δύο ή περισσότερες στήλες τη μία δίπλα στην άλλη, το διάκενο ανάμεσα στις στήλες αποκαλείται gutter. (Στις εφημερίδες και τα περιοδικά, το διάκενο μεταξύ των στηλών έχει συνήθως πλάτος 1 ή 2 picas).

H
Ηeight (ύψος): Αναφέρεται στο ύψος του μέσου πεζού χαρακτήρα (βασίζεται στο γράμμα χ). Όσο μεγαλύτερο είναι το ύψος, τόσο μεγαλύτερος θα δείχνει ο χαρακτήρας σε σύγκριση με χαρακτήρες άλλων γραμματοσειρών που έχουν το ίδιο μέγεθος (σε στιγμές), αλλά μικρότερο ύψος Χ.


Hinting: (βλ. Απεικόνιση)

Hue (απόχρωση): Είναι το χρώμα που αντανακλάται ή μεταδίδεται από ένα αντικείμενο και εκφράζεται ως τιμή από το 0 έως το 160 στο χρωματικό τροχό. Αν μια εικόνα μετακινηθεί πάνω στον άξονα του χρωματικού τροχού, τότε μπορεί να αλλάξει χρώμα. Όσο η εικόνα κινείται πάνω στον άξονα μπορεί να αλλάξει εντελώς χρώμα.

Hyphen (ενωτικό): Το ενωτικό σύμβολο (-) που χρησιμοποιείται για να υποδείξει το σημείο ή τα σημεία στα οποία μπορεί να χωριστεί μία λέξη όταν βρίσκεται στο τέλος μιας γραμμής κειμένου.  

Hyphenation (συλλαβισμός): Κανόνες οι οποίοι καθορίζουν τα σημεία στα οποία μπορούν να χωρίζονται οι λέξεις.

Hyphenation zone (ζώνη συλλαβισμού): Η ζώνη συλλαβισμού καθορίζει σε πόση απόσταση από το δεξιό περιθώριο θα μπορεί να εισάγεται ένα ενωτικό για τον χωρισμό μιας λέξης σε δύο γραμμές κειμένου.

I
Ιnches: Οι inches είναι μια μονάδα μέτρησης που συχνά χρησιμοποιείται στον τομέα των γραφικών τεχνών. Μια ίντσα είναι ίση με 2,54 εκατοστά.


Indent (εσοχή): Η εσοχή υποδεικνύει το κενό διάστημα που θα υπάρχει ανάμεσα στην πρώτη και τις υπόλοιπες γραμμές μιας παραγράφου, όταν αυτή την μετακινήσουμε προς τα δεξιά. 


J
Justification (πλήρης στοίχιση): Με τη στοίχιση αυτή κάθε γραμμή του κειμένου μιας παραγράφου ευθυγραμμίζεται με βάσει το αριστερό και το δεξιό περιθώριο της στήλης, της σελίδας ή το κελί ενός πίνακα. Η πλήρης στοίχιση προσθέτει επιπλέον κενά μεταξύ των λέξεων και ορισμένες φορές μεταξύ των χαρακτήρων της ίδιας λέξης.  

K
Kerning (διαγραμμάτωση): Αναφέρεται σε μία προσαρμογή του κενού διαστήματος μεταξύ δύο συγκεκριμένων χαρακτήρων. Χρησιμοποιείται τη λειτουργία αυτή για να προσαρμόσετε το κενό διάστημα μεταξύ συγκεκριμένων ζευγών χαρακτήρων ανάλογα με τα σχήματα τους. Για παράδειγμα, θα θέλετε να χρησιμοποιείτε μικρότερο διάστημα μεταξύ του ζεύγους χαρακτήρων «ίο» απ' ότι μεταξύ του ζεύγους χαρακτήρων «οο», επειδή το «ίο» δείχνει καλύτερο εάν το «ο» τοποθετηθεί πιο κοντά στο «ί». Η διαγραμμάτωση δημιουργείται αυτόματα από τις εφαρμογές βάσει ενός  πίνακα (Kerning table) ο οποίος περιέχει πληροφορίες για την αυτόματη πύκνωση συγκεκριμένων ζευγών χαρακτήρων.

L
Leading (διάστιχο): Ο όρος αυτός αναφέρεται στην κατακόρυφη απόσταση από τη βάση μιας γραμμής του κειμένου (γραμμή βάσης - baseline) έως τη βάση της επόμενης γραμμής του κειμένου.

Letter spacing: Ο όρος letter spacing (ο οποίος ορισμένες φορές αποκαλείται και character spacing) ορίζει το προτιμώμενο ελάχιστο και μέγιστο κενό διάστημα μεταξύ των χαρακτήρων.

Ligature: Ένα σύμπλεγμα ενωμένων χαρακτήρων όπως οι fi, fl, ffi, ή ffl. Η ενωμένη εμφάνιση των χαρακτήρων αυτών οφείλεται στις ιδιομορφίες των σχημάτων τους.

LPI (Lines Per Inch = Γραμμές ανά ίντσα): Η παράμετρος αυτή χρησιμοποιείται για να οριστεί πόσες γραμμές ράστερ θα τυπώσει ο εικονοθέτης πάνω στο film, ανά ίντσα. Οι γραμμές φαίνονται αν παρατηρήσει κανείς ένα εκτυπωμένο φιλμ. Οι κουκίδες των ραστερς δεν βρίσκονται σε μια τυχαία διασπορά, άλλα έχουν μια αλληλουχία σχηματίζοντας γραμμές.
Οι δύο παράμετροι LPI και DPI λειτουργούν πάντα συνδυαστικά. Συνήθως καθορίζονται και οι δύο κατά τη διαδικασία δημιουργίας Postscript αρχείων.  
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "Η διαδικασία παραγωγής Films".

M
Margin (περιθώριο): Ο κενός χώρος μεταξύ των φυσικών άκρων του χαρτιού και των πραγματικών ορίων της σελίδας. Ορισμένοι γραφίστες χρησιμοποιούν το περιθώριο για να τοποθετήσουν κείμενο ή γραφικά στοιχεία.

O
Οffset (Οφσετ): Είναι η πλέον διαδεδομένη μέθοδος εκτύπωσης για χαρτί. Βασίζεται σε μια επίπεδη εκτυπωτική πλάκα (τσίγκο) από αλουμίνιο στην μια επιφάνεια της οποίας βρίσκεται σχηματισμένη η προς εκτύπωση εικόνα με μια ουσία που δεσμεύει το μελάνι. Οι υπόλοιπες περιοχές της επιφάνειας που δεν προορίζονται να τυπώσουν είναι το καθαρό αλουμίνιο επεξεργασμένο ώστε κατά την διαδικασία της εκτύπωσης να συγκρατεί πάνω του μια λεπτή μεμβράνη νερού. Η εκτυπωτική πλάκα προσαρμόζεται σε κύλινδρο και διαδοχικά διαβρέχεται με νερό και μελάνι. Μόνο οι προκαθορισμένες περιοχές συγκρατούν μελάνι το οποίο μεταδίδουν σε έναν δεύτερο κύλινδρο με επιφάνεια από καουτσούκ. Μεταξύ αυτού του κυλίνδρου καουτσούκ και ενός τρίτου κυλίνδρου πίεσης, πιέζεται το χαρτί το οποίο δέχεται την εικόνα χωρίς να επηρεάζεται από το νερό το οποίο παραμένει στον πρώτο κύλινδρο. Η βιομηχανική εφαρμογή της μεθόδου με την μεταφορά της εικόνας από τον κύλινδρο της εκτυπωτικής πλάκας στον κύλινδρο καουτσούκ και από κει στο χαρτί, έδωσε το όνομα "offset" στις εκτυπωτικές αυτές μηχανές.



OpenType Fonts: Είναι ένας "νέος" τύπος γραμματοσειρών που προέκυψε από την συνεργασία της Adobe Systems Inc. και της Microsoft Corporation. Αν και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά  το 1996 στην αγορά κυκλοφόρησαν το 2000, όταν οι νέες εφαρμογές μπορούσαν να υποστηρίξουν τις δυνατότητές τους. Οι γραμματοσειρές αυτές είναι ένας συνδυασμός των χαρακτηριστικών που είχαν οι τεχνολογίες TrueType και Postscript και είναι συμβατές με το σύστημα Unicode. Φυσικά, το αποτέλεσμα είναι μια νέα γενιά γραμματοσειρών βελτιωμένη τόσο σε  τυπογραφικό όσο και τεχνολογικό επίπεδο. 
Τα κύρια χαρακτηριστικά των Open Type γραμματοσειρών είναι η συμβατότητα με τις δύο βασικές πλατφόρμες λειτουργικών συστημάτων Macintosh και Windows, η δυνατότητά τους να υποστηρίξουν μια τεράστια γκάμα διανυσματικών χαρακτήρων και να διαθέτουν μια εκτενέστερη γλωσσική και τυπογραφική ποικιλία.

Τα αρχεία των γραμματοσειρών OpenType έχουν προέκταση (extension) .otf. Σε κάποιες OpenType γραμματοσειρές που έχουν πρόσθετες δυνατότητες, στο όνομα του αρχείου τους υπάρχει το πρόθεμα «Pro» το οποίο εμφανίζεται και στο menu επιλογών πολλών εφαρμογών. Οι γραμματοσειρές αυτές ονομάζονται OpenType Pro. Οι OpenType γραμματοσειρές μπορούν να εγκατασταθούν παράλληλα με γραμματοσειρές PostScript Type 1 και TrueType. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " OpenType Γραμματοσειρές". 

Outdent (προεξοχή): Η προεξοχή υποδεικνύει το κενό διάστημα που θα υπάρχει ανάμεσα στην πρώτη και τις υπόλοιπες γραμμές μιας παραγράφου, όταν αυτή την μετακινήσουμε προς τα αριστερά. 


Overlay (επίστρωμα): Σύμφωνα με την κλασσική γραφιστική, overlay (επίστρωμα), είναι ένα κομμάτι διαφανούς χαρτιού ή φιλμ, το οποίο τοποθετείται πάνω από μία μακέτα από χαρτί. Σ' αυτό ο γραφίστας υποδεικνύει τα διάφορα χρώματα που πρέπει να χρησιμοποιηθούν, τα ράστερ και το υλικό που θα τυπωθεί με επικάλυψη (π.χ. κείμενο ή γραφικά).
Σύμφωνα, όμως, με τις σύγχρονες μεθόδους δημιουργίας εντύπων και επεξεργασίας εικόνας ορισμένες εφαρμογές διαθέτουν λειτουργίες που αντιστοιχούν στη χρήση των overlays. Έτσι μπορεί να δουλευτεί μια μακέτα σε "αυτόνομα" επίπεδα με τη χρήση των 
"Layers".  

P
PDF (Portable Document Format): Είναι μια μορφή αρχείων που υποστηρίζεται από την εταιρία ADOBE. Τα αρχεία αυτά δημιουργούνται από το πρόγραμμα Adobe Acrobat της ίδιας εταιρίας. Αυτή η μορφή αρχείων έγινε παγκόσμια αποδεκτή επειδή υποστηρίζει αυτόνομα αρχεία, που διαβάζονται από όλους τους χρήστες ανεξάρτητα από την πλατφόρμα του λειτουργικού τους συστήματος ή τον εξοπλισμό τους σε λογισμικό. Επιπλέον η τελική μορφή της πληροφορίας είναι ακριβώς ίδια όπως και στα πρωτότυπα αρχεία. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " PDFΑρχεία. Μοιραστείτε την πληροφορία". 

Pica: H pica είναι μία μονάδα μέτρησης η οποία καθορίζει το πλάτος και το βάθος στηλών και σελίδων. Μία pica είναι κάτι λιγότερο από το 1/6 μιας ίντσας (οι περισσότεροι άνθρωποι την στρογγυλεύουν σε 1/6 της ίντσας).

Point (στιγμή): Η στιγμή είναι η μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό του μεγέθους του κειμένου και του διάκενου ανάμεσα στις γραμμές (διάστιχο). Υπάρχουν 12 στιγμές σε μία pica και κατά συνέπεια 72.27 στιγμές σε μία ίντσα. Οι περισσότεροι άνθρωποι στρογγυλεύουν τη σύμβαση αυτή σε 72 στιγμές ανά ίντσα.


Postscript: H Postscript έχει αναπτυχθεί από την ADOBE και είναι μια γλώσσα περιγραφής σελίδων. Περιγράφει μέσα σε ένα αρχείο τα πάντα που αφορούν την σελίδα που πρόκειται να εκτυπωθεί. Ένα Postscript αρχείο περιέχει την κεφαλίδα (Header) στην οποία αναφέρονται  στοιχεία για την εφαρμογή, τον χειριστή και για την ίδια την σελίδα (ύψος και πλάτος σελίδας, περιθώρια κ.ά.). Ακολουθούν λεπτομερείς πληροφορίες που αφορούν χρώμα και μέγεθος κειμένου,  γραμματοσειρές, διαστάσεις, ποσοστά τετραχρωμίας, ανάλυση και θέση εικόνων κ.ά.
Ένας ακόμη πολύ σημαντικός λόγος που κάνει την Postscript απαραίτητη είναι ότι εξασφαλίζει τη συμβατότητα μεταξύ των διαφόρων εφαρμογών επεξεργασίας κειμένου και του RIP. H κάθε εφαρμογή επεξεργασίας κειμένων ή μακέτας έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται τα αρχεία που παράγει η ίδια. Για να μπορούν αυτά τα διαφορετικά αρχεία να χρησιμοποιηθούν στην παραγωγή films, πρέπει όλα να «μιλήσουν» μια κοινή γλώσσα, ώστε να μπορούν να συνεργαστούν με το RIP και τον εικονοθέτη στα επόμενα δύο στάδια. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "Η διαδικασία παραγωγής Films".



PPI (Pixels Per Inch = pixels ανά ίντσα): Ο όρος αναφέρεται στην ψηφιακή αναπαραγωγή της εικόνας. Περιγράφει τον αριθμό των pixels που εμφανίζονται οριζόντια και κάθετα σε κάθε τετραγωνική ίντσα μιας ψηφιακής εικόνας. 


Process color (χρώμα τετραχρωμίας): Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε στα χρώματα εκείνα που δημιουργούνται από διαφορετικά ποσοστά των βασικών χρωμάτων της τετραχρωμίας. Τα τέσσερα πρωτεύοντα χρώματα του μοντέλου CMYK αντιστοιχούν στα τέσσερα βασικά μελάνια που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή έγχρωμων εκτυπώσεων: κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο (Cyan, Magenta, Yellow και blacK - CMYK).

Print page numbers: (βλ. Αρίθμηση σελίδων Films ) 

R
Raster (ράστερ): Τα ράστερς είναι οι μαύρες κουκίδες (ή raster ή halftone ή screen) που εμφανίζονται πάνω στα φιλμς της τετραχρωμίας και ανάλογα με το μέγεθος και την πυκνότητά τους καθορίζουν την εκτύπωση ενός συγκεκριμένου ποσοστού ενός χρώματος. Η τονική εικόνα που επεξεργάζεται έτσι λέγεται ημιτονική. Η κουκίδα που παράγεται φωτογραφικά ή στον Η/Υ μπορεί να έχει διάφορα σχήματα και μπορεί να μετρηθεί ως προς την φωτεινότητα σε ποσοστό κάλυψης με μαύρο, ως προς την συχνότητα σε γραμμές ανά εκατοστό ή ανά ίντσα ( LPI: LInes Per Inch) και ως προς την γωνία σε μοίρες που σχηματίζει με τον οριζόντιο άξονα. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο " Η διαδικασία παραγωγής Films ".

Registration Marks: (βλΣταυροί Σύμπτωσης)

Reverse (αρνητικό): Η διαδικασία αυτή, η οποία σε ορισμένα προγράμματα αποκαλείται Invert, εναλλάσσει τις λευκές περιοχές μιας εικόνας με μαύρες και το αντίστροφο. Το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με τη δημιουργία ενός φωτογραφικού αρνητικού.


S
Sans serif: Ο όρος αυτός σημαίνει ότι μία συγκεκριμένη γραμματοσειρά δε χρησιμοποιεί καλλιγραφικές "μικρές γραμμές". Η Helvetica είναι ένα παράδειγμα sans serif (ισοπαχή) γραμματοσειράς.


Saturation (κορεσμός): Το χρωματικό φάσμα κυμαίνεται από ουδέτερο γκρι σε μια πληθώρα έντονων χρωμάτων και ο κορεσμός αναφέρεται στη θέση ενός χρώματος μέσα σε αυτή την αλληλουχία. Το saturation μετράει την ένταση, καθαρότητα ή την ποσότητα του γκρι σε σχέση με το Hue.

Scaling (κλιμάκωση): Αναφέρεται στη διαδικασία αλλαγής των διαστάσεων μιας
εικόνας ή ενός τμήματος της.
Πολλά προγράμματα ηλεκτρονικής σελιδοποίησης και επεξεργασίας εικόνων σας επιτρέπουν να παραμορφώσετε μία εικόνα χρησιμοποιώντας διαφορετικό συντελεστή κλίμακας για την οριζόντια και κατακόρυφη διάσταση της.

Serif: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι γραμματοσειρές που έχουν μία οριζόντια "μικρή γραμμή" η οποία χρησιμοποιείται για να προσδώσει μία συγκεκριμένη αίσθηση στους χαρακτήρες της. Οι "μικρές γραμμές" που βλέπετε στα άκρα των χαρακτήρων μίας γραμματοσειράς όπως η Times είναι serifs. 

Style (στυλ γραφής): To κείμενο μπορεί να έχει ένα από τα εξής βασικά στυλ: Roman, το οποίο περιγράφει το κανονικό, όρθιο κείμενο. Οblique, το οποίο περιγράφει το κείμενο με κλίση (πλάγιο) και italic, το οποίο περιγράφει κείμενο με καμπύλες και κλίση (έτσι ώστε να δείχνει πιο καλλιγραφικό από το κανονικό όρθιο κείμενο). Οι χαρακτήρες του κειμένου μπορούν επίσης να είναι εκτεταμένοι (expanded), συμπιεσμένοι (condensed), ή πολύ συμπιεσμένοι (compressed).

Style (στυλ): Συλλογές χαρακτηριστικών μορφοποίησης όπως τα διαστήματα, η γραμματοσειρά, οι εσοχές, το διάστιχο και η στοίχιση. Τα στυλ είναι μακροεντολές μορφοποίησης. Χαρακτηρίζετε κάθε παράγραφο ή κάθε μεμονωμένο χαρακτήρα με το όνομα του στυλ που θέλετε να εφαρμόσετε. Οποιεσδήποτε αλλαγές κάνετε στη μορφοποίηση ενός στυλ αυτόματα εφαρμόζονται σε όλες τις υπόλοιπες παραγράφους ή χαρακτήρες που είναι χαρακτηρισμένοι με το ίδιο στυλ.

Spot color (πλακάτο χρώμα): Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε στα πλακάτα χρώματα, κυρίως στα χρώματα Pantone. Tα χρώματα αυτά που εκπροσωπούνται από ένα κωδικό που αντιστοιχεί σ' ένα συγκεκριμένο, προκατασκευασμένο μελάνι. Κάθε ένα πλακάτο χρώμα που χρησιμοποιείτε στα έγγραφα σας εκτυπώνεται σε ξεχωριστό διαχωρισμό. Ταυτόχρονα, οι εφαρμογές δίνουν την δυνατότητα μετατροπής των πλακάτων Pantone χρωμάτων σε χρώματα τετραχρωμίας.

Swatchbook (δειγματολόγιο χρωμάτων): Δειγματολόγια χρωμάτων είναι τα βιβλία που συμβουλεύετε ένας γραφίστας για τον τρόπο που μπορεί να δημιουργήσει ένα χρώμα μέσα στο έγγραφό του. Αντίστοιχα δειγματολόγια χρησιμοποιούν και οι τυπογράφοι για τα προκατασκευασμένα μελάνια που θα χρησιμοποιήσουν σε μια δουλειά, ανάλογα με το μοντέλο χρωμάτων που τους έχει ζητηθεί.
Τα δειγματολόγια χρωμάτων(Χρωματικές Σκάλες) που κυκλοφορούν στο εμπόριο αφορούν στα χρώματα τετραχρωμίας (CMYK) και στα Pantone. Το δειγματολόγιο τετραχρωμίας παρουσιάζει τα ποσοστά τετραχρωμίας που απαιτούνται για να δημιουργηθεί το κάθε χρώμα. Αντίστοιχα, το δειγματολόγιο Pantone παρουσιάζει έναν κωδικό για κάθε χρώμα.
Ο λόγος για τον οποίο δημιουργήθηκαν τα δειγματολόγια αυτά είναι, με την χρήση των ποσοστών ή των κωδικών που παρουσιάζουν, να παραχθούν τα επιθυμητά χρωματικά αποτελέσματα κατά την εκτύπωση. 

T
Template (πρότυπο): Ο όρος template αναφέρεται στη βασική σχεδίαση ενός εντύπου βάσει κάποιου προτύπου. Το πρότυπο αυτό περιγράφει στοιχεία όπως τις προκαθορισμένες θέσεις για την αρίθμηση των σελίδων, τις γραμματοσειρές και τα μεγέθη για το κείμενο, τους τίτλους, τα γραφικά στοιχεία, κ.ο.κ. Με τη χρήση του προτύπου όλα στοιχεία διαμόρφωσης εντύπου που περιέχει, μεταφέρονται στο νέο έντυπο.


Trapping (παγίδευση χρωμάτων): Αναφέρεται στην τεχνική επέκτασης ενός χρώματος έτσι ώστε να καλύπτει ελαφρά το γειτονικό του χρώμα. Η παγίδευση έχει σαν στόχο την εξάλειψη των κενών ανάμεσα σε δύο γειτονικές περιοχές διαφορετικού χρώματος. Τα κενά αυτά προκαλούνται κυρίως από την ατελή σύμπτωση των διαχωρισμών ή των τσίγκων στο τυπογραφικό πιεστήριο.


Tracking: Καθορίζει το συνολικό διάστημα μεταξύ των χαρακτήρων σε μία λέξη.


TrueType Fonts: Η τεχνολογία των γραμματοσειρών TrueType αναπτύχθηκε από τη συνεργασία της Apple με την Microsoft το 1991. Παρά την τεχνολογική τους υπεροχή (οι περισσότερες γραμματοσειρές συστήματος είναι TrueType, τόσο στα Mac και στα PC), οι γραμματοσειρές TrueType  δεν έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς μεταξύ των σχεδιαστών και επαγγελματιών του χώρου, κυρίως των χρηστών Macintosh.
Οι γραμματοσειρές TrueType αποτελούνται από ένα μόνο αρχείο. Οι καμπύλες των χαρακτήρων ορίζουν ταυτόχρονα και την εμφάνιση στην οθόνη. Χάρη σε μια διαδικασία που ονομάζεται hinting, επιτυγχάνεται η άψογη απεικόνιση της γραμματοσειράς τόσο στην οθόνη όσο και στην εκτύπωση χαμηλής ανάλυσης και μικρών στιγμών. Οι TrueType περιέχουν περισσότερους από 65.000 χαρακτήρες και είναι συμβατές με το σύστημα Unicode. Δηλαδή, ένα αρχείο γραμματοσειράς υποστηρίζει δύο, τρεις ή και περισσότερες γλώσσες, εφόσον φυσικά και το λογισμικό στο οποίο χρησιμοποιείται η συγκεκριμένη γραμματοσειρά υποστηρίζει το σύστημα Unicode. Το ίδιο αρχείο γραμματοσειράς TrueType είναι συμβατό με όλα τα λειτουργικά συστήματα που υποστηρίζουν το Unicode, όπως τα Windows 2000, τα Windows XP,  το Mac OS X, και, με ορισμένες προϋποθέσεις, το Mac OS 9. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "TrueTypeΓραμματοσειρές". 



U
Unicode: (βλ. Κωδικοποίηση Unicode). Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το κείμενο "OpenType Γραμματοσειρές". 


V
Vertical justification (κατακόρυφη στοίχιση): Με τη στοίχιση αυτή κάθε παράγραφος στοιχίζετε με βάσει το πάνω και το κάτω περιθώριο της στήλης, της σελίδας ή το κελί ενός πίνακα. Προσθέτει κενό χώρο μεταξύ των παραγράφων του κειμένου και σε ορισμένες περιπτώσεις μεταξύ των γραμμών της ίδιας παραγράφου, έτσι ώστε η αρχή και το τέλος όλων των στηλών της σελίδας να ευθυγραμμίζονται απόλυτα. Ο όρος αυτός μπερδεύεται συχνά με τον όρο column balance - ισορροπία στηλών - ο οποίος διασφαλίζει ότι όλες οι στήλες μιας σελίδας θα έχουν τον ίδιο αριθμό γραμμών κειμένου).


W
Weight (βάρος η πάχος): Περιγράφει το πάχος μιας οικογένειας χαρακτήρων. Τυπικά πάχη - από το μικρότερο έως το μεγαλύτερο - είναι τα ultralight, light, book, medium, demibold, bold, heavy, ultrabold και ultraheavy.

White space (κενός ή λευκός χώρος): Το τμήμα της σελίδας που αφήνεται κενό για τη δημιουργία επαρκούς αντίθεσης με το κείμενο και τα γραφικά. Η ύπαρξη κενού χώρου δημιουργεί ισορροπία  και τονίζει το κείμενο και τα γραφικά.


Word spacing: Ορίζει το προτιμώμενο ελάχιστο και μέγιστο κενό διάστημα μεταξύ των λέξεων. 



Wrap (προσαρμογή ροής κειμένου): Ο όρος αυτός αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζεται μια στήλη κειμένου όταν τοποθετείτε γραφικά ή άλλα στοιχεία μέσα σε αυτή. Τα περιθώρια της στήλης μεταβάλλονται έτσι ώστε το κείμενο να ρέει γύρω από το παρεμβαλλόμενο στοιχείο αντί να το καλύπτει. Ανάλογα με το εάν θέλετε το κείμενο να ρέει γύρω απ' όλες τις πλευρές του αντικειμένου και ανάλογα με τις δυνατότητες της εφαρμογής που χρησιμοποιείτε, η ροή του κειμένου μπορεί να είναι ορθογώνια, πολυγωνική ή καμπύλη. 


Βιβλιογραφία

«Η βίβλος του QuarkXpress 4» Εκδόσεις Γκιούρδας
«Τεχνικός Οδηγός Offset» Κοσμά Δ. Τσολάκου
«Γραφικές Τέχνες» Γιάννη Σακελλαρίδη
«Εισαγωγή στο Photoshop» Εκδόσεις Κλειδάριθμος
«Desktop Publishing Secrets» R. D. Eckhart, R. Weibel, T. Nace
Περιοδικό CMYK