|
Codex Vaticanus |
Προτού διαδοθεί η χρήση του χαρτιού ιταλικής ή δυτικής κατασκευής, μπορούμε να βρούμε έναν περιορισμένο αριθμό ελληνικών χειρογράφων που είναι χρονολογημένα ή μπορούν να χρονολογηθούν σε εποχή προγενέστερη από το 1200, όλα σε χαρτί ανατολικό. Αναφέρουμε σε πρώτη γραμμή το αρχαιότερο, τον Vaticanus gr.1200, που περιλαμβάνει την Doctrina Patrum και πρέπει να χρονολογηθεί στον 8ο ή το αργότερο στις αρχές του 9ου αιώνα. Ακολουθούν έπειτα μερικά χειρόγραφα που αναγράφουν χρονολογία αντιγραφής: ο Vaticanus gr.504 (του 1105), o Vindobonensis theol. gr.79 (του 1139), o Vaticanus gr. 1114 (των ετών 1146- 1147), o Σιναϊτικός 973 και ο Leninopolitanus 418 (των ετών 1152-1153), o Σιναϊτικός 754 και ο Leninopolitanus 405 (του 1177) και ο Vindobonensis theol. gr. 19 (του 1196 ). Άλλα χειρόγραφα μπορούμε να τα χρονολογήσουμε μόνο με συγκριτική εξέταση της γραφής.
|
2ος αι. - Δημιουργία του codex (= δεμένο βιβλίο). |
Φαμπριάνο - Ιταλία
Το 13ο αιώνα εμφανίζεται το χαρτί ιταλικής κατασκευής. Το 1235 φαίνεται ότι λειτουργούσαν στις λιγουρικές ακτές μερικά εργοστάσια. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1268, μαρτυρείται η ύπαρξη της πρώτης ιταλικής χαρτοποιίας στο Φαμπριάνο. Η πόλη αυτή, στις όχθες του ποταμού Ιανού, παραποτάμου του Αισινού, έγινε το μεγαλύτερο κέντρο παραγωγής και εμπορίας χαρτιού όχι μόνο στη Δύση αλλά και στην Ανατολή. Από τότε χαρτοποιίες δημιουργήθηκαν σχεδόν παντού. Το 1275 ο maestro Polese da Fabriano είχε μια χαρτοποιία στη Βολωνία, στις όχθες του Ρένου. Μια άλλη χαρτοποιία λειτουργούσε στο Φρίουλι, με διευθυντές τον Giacomino και τον Prosperino da Bologna. Και άλλες μαρτυρούνται στην Πάδοβα, στο Τρεβίζο, στο Σαλό, στο Περαρόλο και στο Αμάλφι.
|
Γραφική αναπαράσταση της ιστορίας του χαρτιού |
Ως τα τέλη του περασμένου αιώνα πίστευαν ότι το χαρτί ανατολικής προέλευσης, που οι παλαιογράφοι το ονομάζουν bombicina, ήταν κατασκευασμένο από ίνες μπαμπακιού. Αλλά ο Wiesner με χημικές αναλύσεις και ο Karabacek με ιστορικά και αρχαιολογικά επιχειρήματα έδειξαν ότι χαρτί κατασκευασμένο από καθαρό μπαμπάκι δεν υπήρξε ποτέ, και ότι οι Άραβες όπως και οι Ευρωπαίοι, το κατασκεύαζαν με λιναρένια κουρέλια και λίγες ίνες από κάνναβη και μπαμπάκι. Η μοναδική διαφορά ανάμεσα στην Ανατολή και στη Δύση είναι ότι στην Ανατολή χρησιμοποιούσαν φυτική κόλλα από άμυλο, ενώ στη Δύση κόλλα ζωική (ζελατίνα).
|
Μουσείο Χαρτιού Fabriano |
Σε μια μελέτη του ο Irigoin πέτυχε να προσδιορίσει τα ακόλουθα βασικά χαρακτηριστικά του βομβύκινου χαρτιού: υφή συμπαγής με καλή επεξεργασία, επιφάνεια λεία και στιλπνή, φύλλα που δε διπλώνουν εύκολα και δεν απορροφούν το μελάνι, χρώμα προς το γκρίζο και υδάτινες γραμμές λεπτές και αρκετά κοντά η μια στην άλλη, κάποτε πλάγιες ή καμπύλες σε πυκνότητα δέκα γραμμών κατά διαστήματα πού απέχουν από 11 ως 15 χιλιοστά το πολύ. Οι κάθετες προς τις υδάτινες γραμμές ραβδώσεις, όταν διακρίνονται, είναι τοποθετημένες σε ακανόνιστες μεταξύ τους αποστάσεις, πυκνότερες στην άκρη του φύλλου παρά στη μέση. Το μέγεθος του φύλλου μπορεί να έχει τις εξής τρεις διαφορετικές διαστάσεις: 70x50, 50x35 και 35x25 εκατοστά.
|
Δημιουργία μεταλλικού πλέγματος και υδατογραφήματος |
Το δυτικό χαρτί, αντίθετα, έχει υφή πολύ αδρή. Είναι χοντρό και κακοδουλεμένο, χωρίς στερεότητα, τσαλακώνεται εύκολα και έχει χρώμα υποκίτρινο, με τις υδάτινες γραμμές αραιότερες (10 γραμμές σε κάθε διάστημα 17 ως 26 χιλιοστών) και τις κάθετες ραβδώσεις σε κανονικές αποστάσεις, πού απέχουν από 50 ως 75 χιλιοστά. Το μέγεθος είναι ενός μόνο τύπου: από 27 ως 30 εκατοστά σε πλάτος και από 45 ως 48 εκατοστά σε μήκος.
|
Διαδικασία κατασκευής χειροποίητου χαρτιού |
Το οδοιπορικό του χαρτιού στους δύο αυτούς αιώνες ακολούθησε το δρόμο από τη Δύση στην Ανατολή και όχι τον αντίθετο, το συμπέρασμα που συνάγεται είναι ότι ένας κώδικας σε δυτικό χαρτί μπορεί να έχει γραφτεί οπουδήποτε, ενώ ένας βομβύκινος κώδικας είναι σχεδόν απόλυτα βέβαιο ότι έχει γραφτεί στην Ανατολή, και συνεπώς αντιπροσωπεύει μια παράδοση ανατολική Η διάκριση ανάμεσα στους δύο τύπους χαρτιού, παράλληλα με την εξέταση των παλαιογραφικών δεδομένων, μπορεί επίσης να μας βοηθήσει και για να προσδιορίσουμε τη χρονολογία χειρογράφων που δεν έχουν υδατόσημα.
|
Τελικό στάδιο στεγνώματος του χαρτιού |
|
Μέρος του υδραυλικού χαρτόμυλου |
|
Πρέσα χειροκίνητη που βοηθούσε στο στέγνωμα του χαρτιού από το νερό |
|
Το πρώτο υδατόσημα Fabriano |