Δευτέρα, 31 Δεκεμβρίου 2012

Ένατο Πανόραμα Design. Τι είδαμε.




Τώρα που το 2012 τελειώνει ένα από τα γεγονότα που αξίζει να αναφερθεί είναι το ένατο Πανόραμα Design. Πρόκειται για τη διημερίδα που διοργανώθηκε από το περιοδικό +Design, με την υποστήριξη του Κολλεγίου Βακαλό Art&Design, στο Αμφιθέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου Δαΐς στις 8 & 9 Δεκεμβρίου 2012.
Κρίνοντας από τον αριθμό των ατόμων και των εισηγητών που παρευρέθηκαν, αλλά και την ποιότητα των παρουσιάσεων, ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις, που έγιναν την χρονιά αυτή, στον κλάδο των γραφικών τεχνών, στην χώρα μας.




Πέρα όμως από τα μετρήσιμα στοιχεία, η επιτυχία οφείλεται στη φιλοσοφία που φέρουν όλες οι διοργανώσεις του περιοδικού +Design. Οι εισηγητές ήταν οι ίδιοι οι δημιουργοί, όπου ανεξάρτητα από το μέγεθος και το δυναμικό της εταιρίας τους, κάλυψαν ολόκληρο σχεδόν το φάσμα της οπτικής επικοινωνίας, παρουσιάζοντας μια ποικιλία θεμάτων που αφορούσαν διαφήμιση, εκδόσεις, branding, εικονογράφηση, πολυμέσα, αλλά και καλλιγραφία, βιβλιοδεσία κ.ο.κ. 



Όσοι βρεθήκαμε εκεί είδαμε, όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και τη μέθοδο πάνω στην οποία βασίστηκαν οι δουλειές τους. Μοιραστήκαμε την πολύτιμη εμπειρία όλων των συναδέλφων- εισηγητών αλλά ιδιαίτερα εκείνων που είχαν την τόλμη να παρουσιάσουν την πορεία των projects που είτε είχαν σχέση με «κακούς» πελάτες είτε δεν είχαν αίσιο τέλος. Οι εισηγήσεις αυτές ίσως θα έπρεπε να μας προβληματίσουν περισσότερο, όχι μόνο για την ειλικρίνεια και την κατάθεση ψυχής που σίγουρα περιείχαν, όσο γιατί μας έδωσαν την ευκαιρία να σκεφτούμε ότι «έξυπνος δεν είναι εκείνος που μαθαίνει από τα λάθη του, αλλά από τα λάθη των άλλων». 


Μέσα στα πλαίσια των εισηγήσεων είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με νέους και παλαιότερους συναδέλφους που δραστηριοποιούνταν σε πολυεθνικές διαφημιστικές, μικρά διαφημιστικά γραφεία αλλά και ως freelancers. Οι προβληματισμοί που τέθηκαν κινούνταν γύρω από την κατάσταση της αγοράς όπως αυτή έχει διαμορφωθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, παρακολουθήσαμε δύο εισηγητές από Αγγλία και Ολλανδία, όπου μας έδωσαν μια γεύση για τον τρόπο που έχει διαμορφωθεί η γραφιστική εκτός των Ελληνικών συνόρων. 


Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί και το εξής. Η φετινή ένατη διοργάνωση, πραγματοποιήθηκε, χρονικά, σε ένα κομβικό σημείο. Τα projects αλλά και οι αντίστοιχες πελατειακές σχέσεις όπως παρουσιάστηκαν από τους εισηγητές ήταν συνυφασμένα με την γενικότερη οικονομική – κοινωνική κατάσταση. Ο κάθε ένας σύμφωνα με τη δική του οπτική και μέσα από το πρίσμα της δικής του εταιρίας, αναφέρθηκαν, στην καμπή πάνω στην οποία βρισκόμαστε, την κρίση στην αγορά καθώς και στις αλλαγές που ήδη έχει επιφέρει στον τρόπο δουλειάς και στον τρόπο αντιμετώπισης των πελατών, του κόστους και του χρόνου υλοποίησης κάθε project. Το φετινό Πανόραμα Design, κινήθηκε στο πλαίσιο αυτής της «καμπής» σηματοδοτώντας έτσι το «τέλος μιας εποχής» και σκιαγραφώντας ίσως την αρχή μιας νέας. 


Ας θυμηθούμε τι είδαμε. Η κατάταξη των εισηγητών, στην συνέχεια, είναι με βάση τη σειρά εμφάνισή τους στις δύο ημέρες του συνεδρίου. 



Λέανδρος Κατσούρης 

Ο freelancer Λέανδρος Κατσούρης μας μίλησε για τη διαμόρφωση της νέας εταιρικής ταυτότητας του Φαρμακείου Μπάρτζη. Μας περιέγραψε όλα τα στάδια από την πρώτη επαφή με τον πελάτη, το τελικό brief, την επιλογή γραμματοσειράς, το σχεδιασμό του σήματος και τέλος στη δημιουργία συσκευασιών με εμπορική λογική retail για προϊόντα private label. 
Ο στόχος του σχεδιασμού στο συγκεκριμένο project ήταν να διατηρηθεί ο επιστημονικός χαρακτήρας του φαρμακείου, ενώ παράλληλα να δημιουργηθεί μια νέα προσιτή και αναγνωρίσιμη ταυτότητα με κύρια χαρακτηριστικά την λειτουργικότητα και τη συνέπεια. 






Περισσότερες πληροφορίες: http://www.leandroskatsouris.gr/



Garamond 

Η εταιρία Garamond μας παρουσίασε τη δημιουργία ταυτότητας για το προϊόν «Μικρές Οικογενειακές Φάρμες» της ΔΕΛΤΑ.
Μας έδωσαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης ταυτότητας ενός ταχυκίνητου προϊόντος. Είδαμε τον σχεδιασμό της ταυτότητας του υπό τον έλεγχο συγκεκριμένων budgets και πως διαμορφώνεται το look & feel της συσκευασίας του με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από μελέτες Marketing και έρευνες καταναλωτών. Στο σημείο αυτό φάνηκε πως το design αναδεικνύεται σε καθοριστικό παράγοντα δημιουργώντας πρόσθετη αξία (added value) για ένα νέο προϊόν.





Περισσότερες πληροφορίες: http://www.garamond.gr/ 


Till noon 

Η δημιουργική ομάδα Till noon μας έδειξε τη διαδικασία σχεδιασμού εταιρικής ταυτότητας για ένα μικρό συνοικιακό μπακάλικο στην περιοχή της Ακρόπολης, τα «Ελληνικά καλούδια». Ένα κατάστημα που εμπορεύεται ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα με βασικό κριτήριο την ποιότητα.
Στην παρουσίαση τους εστίασαν στην πολύ καλή σχέση τους με τον συγκεκριμένο πελάτη. Ένας βασικός παράγοντας που τους έδωσε τη δυνατότητα να κινηθούν άνετα ώστε να επιλέξουν τα μέσα για να λύσουν το πρόβλημα του σχεδιασμού μιας νέας εταιρικής ταυτότητας και τις ποικίλες διακοσμητικές παρεμβάσεις στην πρόσοψη αλλά και το εσωτερικό του καταστήματος. 









Περισσότερες πληροφορίες: http://www.tillnoon.com/


Αντώνης Ζαγοραίος 
Η παρουσίαση των έργων Toylife και Αριστεία, αποτέλεσαν τον κύριο κορμό της παρουσίασης έτσι ώστε να δοθεί η πλήρης εικόνα της διαδικασίας ενός Motion Design έργου. Ο Αντώνης Ζαγοραίος μας έδειξε τη διαδικασία και το "ταξίδι" του design από την αρχική ιδέα, στην υλοποίηση του τελικού concept μέσω των Motion Graphics και στην εκτέλεση της παραγωγής;
Ξεκινώντας από την ανάλυση και την κατανόηση του brief από τον πελάτη, μας οδήγησε στον τρόπο συλλογής του υλικού και πως αυτό λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης. Συνέχισε με τη διαμόρφωση των ενδιάμεσων σταδίων σχετικά με τη δημιουργία style frames, animatics, μεταβάσεων και sound design, για να καταλήξει στην σταδιακή και κρίσιμη παράδοση του έργου στον πελάτη.
Τέλος, μας παρουσίασε πώς αξιολογήθηκαν οι δύο διαφορετικοί σκοποί, που εξυπηρετούσαν τα παραπάνω έργα και ποια η ισορροπία ανάμεσα στο σχεδιασμό και την "κίνηση" του εικαστικού.








Περισσότερες πληροφορίες:


Μάνος Δασκαλάκης 
Ο Μάνος Δασκαλάκης μας έδειξε τον τρόπο σχεδιασμού ενός περιοδικού χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το "Πατρόν", ένα ένθετο της εφημερίδας “Έθνος”.
Το έντυπο ευελπιστώντας να γίνει μια απάντηση στους δύσκολους καιρούς, καταπιανόταν με θέματα όπως το πλέξιμο και το ράψιμο καθώς και συμβουλές για την κατασκευή διαφόρων απλών πραγμάτων. 
Η παρουσίαση μας ταξίδεψε στον κόσμο του editorial design και μας εξήγησε τον ρόλο ενός art director στην συνολική εικόνα ενός εντύπου. 
Περιγράφθηκαν αρκετά αναλυτικά η οργάνωση της ύλης στα ανοίγματα των σαλονιών, ο σχεδιασμός του λογοτύπου, η δημιουργία σκίτσου με την μασκότ του περιοδικού, η διαδικασία επιλογής γραμματοσειράς για τα κείμενα, η λειτουργικότητα του δωδεκάστηλλου πλέγματος για τη σωστή διάταξη των στοιχείων (εικόνες, κείμενο, τίτλοι κλπ) στις σελίδες και τέλος ο τρόπος σχεδιασμού του εξωφύλλου. 
Το έντυπο αυτό στήθηκε σε συνεργασία με τη theia (fashion designer) αλλά και μια ομάδα από γραφίστες, συντάκτες, σχεδιαστές μόδας, φωτογράφοι, εικονογράφοι, μοντέλα, μακιγιέρ και κομμωτές όπου όλοι με τον δικό τους τρόπο, πολέμησαν για να πάρει το ένθετο αυτό την τελική του μορφή. 
Μπορεί το τέλος να ήρθε γρήγορα για το συγκεκριμένο έντυπο, αλλά ως παράδειγμα για το στήσιμο ενός περιοδικού ήταν πολύ καλό, σε μια χρονική περίοδο δύσκολη που ξέχασε να δίνει δεύτερη ευκαιρία. 







Περισσότερες πληροφορίες: http://mdaskalakis.tumblr.com/


Γρηγόρης Παπαγρηγορίου
Ο Γρηγόρης Παπαγρηγορίου μας μίλησε για την διακοσμητική καλλιγραφία. Παρουσίασε τη δική του νέα πρόταση δίνοντάς μας την ευκαιρία να δούμε πως μια πανάρχαια τεχνική μπορεί να παρουσιαστεί με ένα τόσο μοντέρνο και σύγχρονο τρόπο.
Μίλησε για το πώς ξεκίνησε μέσα από ένα σχετικό σεμινάριο της Ένωσης Γραφιστών και πως δημιούργησε το προσωπικό του στυλ μέσα από εφαρμογές street art, μακριά από υπολογιστές και φίλτρα του photoshop.
Τέλος, μας έδειξε την εφαρμογή της καλλιγραφίας ως διακοσμητικό στοιχείο για την εικόνα ενός ιταλικού εστιατορίου, αναλύοντας την πορεία από την ανάθεση του project, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, μέχρι και την τελική την υλοποίηση του.




Περισσότερες πληροφορίες: http://www.flickr.com/photos/greg_papagrigoriou/

Thonik 
Thonik είναι ένα Ολλανδικό δημιουργικό γραφείο που ειδικεύεται στην οπτική επικοινωνία με έμφαση στη γραφιστική, το interaction design και moving image. Τα projects που αναλαμβάνουν χαρακτηρίζονται από μια ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγιση και συνδυάζουν την υψηλή ποιότητα σχεδιασμού με την υλοποίηση σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. 
Μας μετέφεραν το κλίμα που κυριαρχεί σήμερα στην Ολλανδική γραφιστική σκηνή μέσα από τις δουλειές πελατών τους όπως: Manifesta 9, Museum Boijmans van Beuningen, City of Amsterdam και Dutch Socialist Party (SP). 






Περισσότερες πληροφορίες: http://www.thonik.nl/

Χρήστος Κωτσίνης 
Ο Χρήστος Κωτσίνης μας παρουσίασε την δική του πρόταση πάνω στον τομέα των γραφικών τεχνών. Ο ίδιος περιγράφει την δουλειά του ως εξής: «Επηρεαζόμαστε καθημερινά από το παιχνίδι, την περιέργεια, την δημιουργία, την αθωότητα, το ρομαντισμό, την καφρίλα, το άμεσο χτύπημα, τα κρυφά ταμπού αυτού του κόσμου, το χιούμορ και τον ερωτισμό.
Σχεδιάζουμε άμεσα, χωρίς απαραίτητο concept, με όχι απαραίτητο κριτήριο την τελειότητα των πραγμάτων. Σαν κενή δημιουργία. Οφείλουμε να ξεκινάμε τα σχέδια μας, χωρίς καμιά απολύτως ιδέα ή σχέδιο στο μυαλό μας. Αυτή την κατάσταση “κενότητας” ή “εκτοπισμού” την θεωρούμε θεμελιώδη για την δική μας δημιουργία. Συνεχώς διαμορφωνόμαστε».



Περισσότερες πληροφορίες: http://www.christoskotsinis.com/ 

MNM Design 
Οι MNM έχουν το δικό τους δημιουργικό γραφείο στα Εξάρχεια. Λατρεύουν το χαρτί και τις εφαρμογές του και μας το απέδειξαν, μοιράζοντας στο κοινό, την ώρα της παρουσίασης, αφίσες, σελιδοδείκτες και χάρτινα γυαλιά με το μήνυμα «we design for your eyes».
Με βασικό τους άξονα την οπτική επικοινωνία μας παρουσίασαν όλη τη διαδικασία για τη δημιουργία του καταλόγου για το cafe-cocktail bar “Έμβασις” στη Μονεμβασία. Στον κατάλογο έχει χρησιμοποιηθεί ειδικό εύκαμπτο και αδιάβροχο υλικό σαν χαρτί και το εξώφυλλο του έχει κεντηθεί. Το υλικό αντιμετωπίστηκε σαν ύφασμα και δεν κεντήθηκε στο χέρι προκειμένου να βγει ένα αποτέλεσμα σε μαζικότερη παραγωγή. 
Το project είχε συνολική διάρκεια περίπου δύο μήνες. Στο διάστημα αυτό έγιναν άπειρες δοκιμές κεντημάτων πάνω σε διαφορετικά είδη χαρτιών. Από την συνολική προσπάθεια βγήκε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που ικανοποίησε τόσο τις ίδιες όσο και τον πελάτη. Τελικά, «αξίζει να επιμένεις για μια ιδέα που πιστεύεις». 





Περισσότερες πληροφορίες: http://mnmdesign.gr/



Πέτρος Χριστούλιας
Με αφορμή το βιβλίο “Πεταλουδόνειρα” της Αλεξανδρας Κατσαρού, από τις εκδόσεις Πατάκη, o Πέτρος Χριστούλιας, μας έδειξε ολόκληρη τη σειρά των εικονογραφήσεων μέχρι την τελική, εστιάζοντας στη σχέση εικονογράφου – εκδοτικής. Μοιράστηκε μαζί μας κάποια συμπεράσματά του αναφορικά με τον κόσμο της εικονογράφησης βιβλίων, λέγοντας τα παρακάτω:
«Έχω καταλάβει ότι ο μόνος τρόπος να ξεπεράσεις αυτό το στάδιο της αμηχανίας που ακολουθεί μια ανάθεση, που προέρχεται από κάποιον που έχει άποψη για το πώς θέλει μια δουλειά είναι να το δεις σαν ευκαιρία να επαναπροσεγγίσεις το project, χωρίς να μπεις στο ρόλο του θιγμένου καλλιτέχνη, αλλά με τον ενθουσιασμό του προσωπικού project. Να δεις το διάλογο με τον editor σαν διάλογο με τον εαυτό σου. Συνήθως 
πετυχαίνει...».





Περισσότερες πληροφορίες: http://www.christoulias.com/

Lineadesign 
Το γραφείο Lineadesign από τη Θεσσαλονίκη, με αφορμή το project στο Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου, μας έδειξε ένα νέο τομέα δράσης την Εκθεσιακή Γραφιστική.
Η Εκθεσιακή Γραφιστική, ως ένας ιδιαίτερος κλάδος, έχει ως στόχο του τον σχεδιασμό χώρων επικοινωνίας. Χώρων που έχουν να πουν κάποιες «ιστορίες» με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνουν κατανοητές από τον επισκέπτη. Ο σχεδιασμός τέτοιων χώρων προϋποθέτει ομαδικό πνεύμα και διεπιστημονικότητα για να γίνει δυνατή η αμφίδρομη σχέση πληροφορίας-χώρου-υλικών και βιωματικότητας. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα σε ένα project όπως πχ το Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου, πρέπει να συνεργαστεί μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων, μεταξύ των οποίων θα υπάρχουν ένας Μουσειολόγος, που θα φροντίσει για το περιεχόμενο, ένας Αρχιτέκτονας, που θα μεριμνήσει για τη λειτουργικότητα του χώρου και ένας Γραφίστας, που θα είναι υπεύθυνος για τον τρόπο επικοινωνίας του χώρου και των εκθεμάτων με τον επισκέπτη. 
Η μεθοδική προσέγγιση του θέματος και η συλλογική δουλειά επιτρέπουν, για κάθε project να αναπτυχθούν νέες στρατηγικές που έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν υβρίδια χώρου και πληροφορίας. 










Περισσότερες πληροφορίες: http://www.lineadesign.net/ 

Σεμπαστιάν Νικολάου 
Ο Σεμπάστιαν Νικολάου μας διηγήθηκε την ιστορία ενός σήματος (πr²) που σχεδιάστηκε αρχικά για έναν επαρχιακό online οδηγό διασκέδασης, και κατέληξε στην επιστημονική διαδικτυακή κοινότητα Solvers Makrket στον Καναδά. Η εισήγησή του ήταν ένα πλήρες case study που αφορούσε τη ζωή ενός λογοτύπου, από την προσέγγιση του πελάτη, τη διαδικασία της σχεδίασης, την αποτυχία και την απόρριψη, μέχρι την αναγέννησή του από έναν καινούριο πελάτη, σε ένα διαφορετικό περιβάλλον, για ένα νέο σκοπό.
Όσο αφορά τη σχεδίαση, εκτός από την ιδέα, την μορφή και την τυπογραφία του κεντρικού λογοτύπου, αναφέρθηκε στον γεωμετρικό σχεδιασμό του κάναβου που το πλαισίωνε. Μας παρουσίασε την κλίμακα των αναλογιών του σήματος ώστε σε κάθε μια από αυτές να μην χάνεται η δημιουργική ισορροπία του. Τέλος, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην χρωματική ανάλυση του λογοτύπου προσδιορίζοντας τα ποσοστά των θερμών και ψυχρών χρωμάτων καθώς και των αντίστοιχων αποχρώσεων του γκρι. 
Με βάσει το σχεδιασμό και την πορεία του συγκεκριμένου λογοτύπου ο Σ. Νικολάου, έθεσε και μια σειρά προβληματισμών του αφορούσαν στην ελεύθερη διάθεσή έτοιμων λογοτύπων στην αγορά και στον ρόλο του γραφίστα ως δημιουργού-καλλιτέχνη ή ως δημιουργού-designer που κύριο μέλημα του είναι να λύνει συγκεκριμένα προβλήματα οπτικής επικοινωνίας των πελατών του. 







Περισσότερες πληροφορίες: http://www.sebdesign.eu/

Ευαγγελία Μπίζα 
Η Ευαγγελία Μπίζα παρουσίασε τη διαδικασία κατασκευής μιας βιβλιοδεσίας που έγινε με σκοπό να λάβει μέρος σε διεθνή διαγωνισμό. Μια έκδοση του 1908 από την Τρικυμία (The tempest) του William Shakespeare, έγινε η αφορμή και ταυτόχρονα η έμπνευση για να υλοποιήσει ένα μη συμβατικό εξώφυλλο.
Μας έδειξε πως από την ιδέα προχώρησε στην κατασκευή ενός εξωφύλλου, συνδυάζοντας ιδιαίτερες τεχνικές και διαφορετικά υλικά όπως ξύλο και μέταλλο. Με γνώμονα το περιεχόμενο του βιβλίου το κείμενο και την εικονογράφηση κατάφερε να ξεφύγει από την συνηθισμένη μορφή των βιβλίων και να δημιουργήσει ένα μοναδικό αντικείμενο τέχνης. 




Περισσότερες πληροφορίες: http://www.evangeliabizabookbinding.blogspot.gr/

Jonathan Barnbrook 
Ο Jonathan Barnbrook είναι o ιδιοκτήτης ενός από τα πιο γνωστά δημιουργικά γραφεία στη Μεγάλη Βρετανία. Η ομάδα του αποτελείται από σχεδιαστές που ειδικεύονται στην παραγωγή καινοτόμων βιβλίων, εταιρικής ταυτότητας, εξώφυλλα CD, γραμματοσειρές, ιστοσελίδες και περιοδικά. Η γκάμα των πελατών του είναι πολύ μεγάλη και κινείτε από διεθνή μουσεία, ροκ σταρς μέχρι και φιλανθρωπικές οργανώσεις. Η συμβολή τους στη γραφιστική αναγνωρίστηκε από μια μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Σχεδίου του Λονδίνου το 2007. 
Εμείς είχαμε την ευκαιρία να δούμε μια μικρή επιλογή από τις δουλειές τους, αλλά και τον τρόπο προσέγγισης, όπως την ταυτότητα του νέου αρώματος της Shiseido, το λεύκωμα David Bawie, τον κατάλογο Damien Hirst Monograph, την εταιρική ταυτότητα της εταιρίας Dignity κ.ά. καθώς και τον τρόπο δημιουργίας μερικών από των πιο διάσημων και πρωτότυπων γραμματοσειρών τους όπως Bastards, Mason, Prozac, Eleminate κ.ά. 
Η παρουσίαση επεκτάθηκε και σε άλλα θέματα όπως την θέση του γραφίστα μέσα στην γενικότερη εικόνα της αγοράς, για το οποίο προβλήθηκε σχετικό διάγραμμα. Μίλησε για το branding, την οπτική επικοινωνία και τους διαφορετικούς ρόλους που υπάρχουν μέσα στην ίδια “δημιουργική αλυσίδα ανθρώπων”, ενώ έδωσε μεγάλη έμφαση στις “ανθρωπιστικές / ουμανιστικές ” αρχές που διέπουν την οπτική επικοινωνία γενικότερα. 
Επίσης, επηρεασμένος από την τρέχουσα οικονομική και κοινωνική κατάσταση στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη έδωσε αρκετή έμφαση στην δύναμη του political design, σε θέματα design policy και την ανάλογη οπτική επικοινωνία. 











Περισσότερες πληροφορίες: http://www.barnbrook.net/

Πηγές