Έγχρωμη λιθογραφία, αντίτυπο της διαφήμισης του διμηνιαίου λογοτεχνικού περιοδικού «Le Revue Blanche» |
Ο λόγος που η λιθογραφία επικράτησε απέναντι των υπόλοιπων τεχνικών και μεθόδων της χαρακτικής, ήταν γιατί πρόσφερε πιο μεγάλη ζωγραφικότητα, με τις απαλές τονικές μεταβάσεις και τις πλουσιότερες χρωματικές κλίμακες, ενώ εξασφάλιζε και υψηλότερο αριθμό αντιτύπων, ιδίως όταν επρόκειτο για αφίσες.
Έγχρωμη λιθογραφία του Τ. Λοτρέκ, για το περιοδικό «Le Rire» («Το Γέλιο») |
H "Κραυγή", Μουνκ, Λιθογραφία διαστάσεων 57Χ98 |
Η τεχνική της λιθογραφίας στηρίχθηκε στο γεγονός ότι το νερό και οι λιπαρές ουσίες δεν αναμιγνύονται ποτέ με αποτέλεσμα το λίπος διώχνει το νερό. Ο λιθογράφος σχεδιάζει, δεν χαράζει το έργο του πάνω σε καθαρισμένη και λεία ασβεστολιθική πλάκα με λιπαρό μολύβι (κραγιόνι) ή χημικό μελάνι, που έχει ως βάση το κερί, το σαπούνι και την καπνιά και που απλώνεται είτε με πένα είτε με πινέλο. Έπειτα, στερεώνει το σχέδιο με διάλυμα γόμας και νιτρικού οξέος, το αφήνει τουλάχιστον δώδεκα ώρες για να οξειδωθεί, και κατόπιν πλένει την πλάκα με νερό και νέφτι, φροντίζοντας να είναι υγρή συνέχεια με τη βοήθεια ενός σφουγγαριού. Το νερό δεν στέκεται στα σημεία της πλάκας που έχουν λιπανθεί και σχεδιαστεί με το κραγιόνι ή το χημικό μελάνι. Μετά, το χαρτί τοποθετείται στη μελανωμένη επιφάνεια και τυπώνεται στο πιεστήριο.
Τυπογραφική πλάκα |
Απαραίτητη είναι, ακόμα, η διάκριση ανάμεσα στο λιθογραφικό αντίγραφο και στη φωτολιθογραφική (φωτομηχανική) αναπαραγωγή: στην πρώτη ο τεχνίτης λιθογράφος «περνάει» το πρωτότυπο έργο ενός καλλιτέχνη στην πέτρα ή στον τσίγκο, στη δεύτερη το πρωτότυπο έργο φωτογραφίζεται και τυπώνεται με όφσετ.
Εργαλεία για τη δημιουργία λιθογραφίας |
«Ο Διόνυσος της πόλης»
Ο Αλ. Φασιανός δημιούργησε με τον παραδοσιακό τρόπο, στο εργαστήρι «Περί Τεχνών», την αυθεντική λιθογραφία «Ο Διόνυσος της πόλης» . Συγκεκριμένα, ο καλλιτέχνης για τη δημιουργία των λιθογραφιών, δούλεψε απευθείας πάνω στις πλάκες με παραδοσιακά εργαλεία και υλικά, κραγιόνια, χημική μελάνη, αραβική γόμα. Το αποτέλεσμα δεν ήταν προκαθορισμένο, αφού ο Αλ. Φασιανός δεν επιδίωξε να αντιγράψει ή να μεταφέρει στις πλάκες ένα προϋπάρχον θέμα ή έργο. Αντίθετα, ξεκίνησε δημιουργώντας πάνω σε μια πλάκα (φύλλο Ψευδαργύρου) το πρώτο χρώμα, το οποίο τύπωσε σε δύο παραλλαγές: κόκκινο και μπλε σε 70 και 50 αντίστοιχα αντίτυπα. Τα δύο αυτά διαφορετικά χρώματα ήταν η αφετηρία για τη δημιουργία των έργων. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν έξι διαφορετικές πλάκες για έξι διαφορετικά χρώματα, τα οποία ήταν άλλα για τα κόκκινα έργα και άλλα για τα μπλε.
Λιθογραφία του Μίλτου Παντελιά |
Σχετικά άρθρα
Πηγές
- Τεχνικός Οδηγός Οφσετ, Κ. Τσολάκου
- Τυπογραφίας Μνήμης, Α. Παπαπντωνόπουλου
- Σύγχρονη Λιθογραφία Ι, Εκδόσεις ΙΩΝ, Επιμέλεια Τ. Πολιτης
- Χαρακτική
- Άιναφετς
- Elisabeth Keh-Chalas oeuvres sur papier
- Πανόραμα Ελληνικής Χαρακτικής
- «Ο Διόνυσος της πόλης»
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου