Σάββατο, 4 Ιανουαρίου 2014

God, Family & YAHOO


O τίτλος του άρθρου είναι το μότο που χρησιμοποιεί η Marisa Mayer CEO του YAHOO. Αυτή τη φράση ελαφρώς παραποιημένη τη δανείστηκε από τον προπονητή του αμερικάνικου ποδοσφαίρου Vince Lombardi, ο οποίος συνήθιζε να την επαναλαμβάνει συχνά στους παίκτες του «Your God, your family and Green Bay Packers». Και οι δύο χρησιμοποίησαν την ίδια περίπου φράση προσπαθώντας να ιεραρχήσουν τις αξίες – ανάγκες των ατόμων που τους άκουγαν. Με την ίδια περίπου σειρά ιεράρχησε και τη δική του ομιλία ο Χάρης Τσέβης στο Πανόραμα 2013, η οποία κινήθηκε σε τρεις βασικούς άξονες. Στον Θεό ή καλύτερα στον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο ίδιος τα πράγματα γύρω του, στην οικογένεια που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι μια κοινότητα και για τη συνεργασία του με την YAHOO.

To project των Ολυμπιακών Αγώνων

Η YAHOO, όπως είναι σε όλους γνωστό, είναι μια εταιρία - μηχανή αναζήτησης που δραστηριοποιείται στον χώρο του διαδικτύου από το 1994. Οι άνθρωποι της Yahoo στην αναζήτηση τους για μια νέα εικαστική προσέγγιση των Ολυμπιακών Αγώνων, οδηγήθηκαν στη δουλειά του Χ. Τσέβη, την εκτίμησαν και του πρότειναν συνεργασία. Η συνεργασία αυτή κινήθηκε στο πλαίσιο του promotion των Ολυμπιακών Αγώνων.
Έτσι, ξεκινώντας τη συνεργασία, στο brief που δόθηκε περιγράφονταν ότι στόχος ήταν να δημιουργηθεί μια αλληλουχία εικόνων τρία αθλήματα Δρόμο, Κατάδυση και Γυμναστική που θα αφορούσαν στην αρχική σελίδα σύνδεσης του χρήστη με τον YAHOO αλλά και σε banners, animations κ.ό.κ. Επιπλέον, για να προσδιορίσουν την εικαστική προσέγγιση που ζητούσαν, μέσα στο brief υπήρχαν παλαιότερες, ήδη δημοσιευμένες, δουλειές του Χ. Τσέβη καθώς και μια εικόνα που θα χρησιμοποιούνταν ως φόντο για τις προτάσεις που θα δημιουργούνταν.



Η πρώτη προσπάθεια εικονογράφησης ξεκίνησε με τη γυμνάστρια και τον τρόπο που η εικόνα θα έδινε την αίσθηση της κίνησης του σώματος μέσα στον χώρο. Η συγκεκριμένη πρόταση περιελάμβανε μια σειρά εικονογραφήσεων με τη συγκεκριμένη φιγούρα σε διαφορετικές θέσεις. Η απάντηση από την YAHOO, σε αυτά τα πρώτα σχέδια ήταν, ότι το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό αλλά θα ήθελαν η κίνηση της αθλήτριας να δείχνει μια πιο θριαμβευτική κατάληξη. Όπως και έγινε. Οι τελικές προτάσεις της εικονογράφησης για το κάθε ένα από τα τρία αθλήματα κινήθηκε περίπου στην ίδια λογική. Τρεις εικονογραφήσεις που απεικόνιζαν τον αθλητή στην προσπάθεια, στη στιγμή της νίκης και στη βράβευση. 



Η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά
Πηγαίνοντας λίγο βαθύτερα στην δουλειά του Χ. Τσέβη, θα διακρίνει κανείς την σημασία που έχει για τον ίδιο αλλά και για το τελικό αποτέλεσμα η λεπτομέρεια και καθαρότητα της φόρμας. Όλες λοιπόν αυτές οι ευθείες, που εμφανίζονται στις εικονογραφήσεις του, είναι σε απόλυτη ακρίβεια και αυτή ακριβώς η ακρίβεια είναι που τους δίνει δύναμη. Σε αυτή ακριβώς την αρχή βασίστηκαν όλα τα σχέδια που έγιναν για την YAHOO.
Μια δυσκολία που παρουσιάστηκε κατά την υλοποίηση ήταν ότι κάθε εικονογράφηση θα έπρεπε να προσαρμόζεται σε διαφορετικά format τα οποία ήταν είτε πολύ κάθετα είτε πολύ οριζόντια. Για το λόγο αυτό σε κάθε εικονογράφηση το φόντο θα έπρεπε να επεκταθεί πάρα πολύ. Τελικά, η παράμετρος αυτή λειτούργησε θετικά και οδήγησε στη δημιουργία των καλύτερων εκδοχών αυτών των εικονογραφήσεων. Η αρχική δυσκολία λειτούργησε θετικά για το τελικό αποτέλεσμα έτσι ο πρόσθετος χώρος που δημιουργήθηκε γύρω από κάθε φιγούρα άφηνε το έργο να «αναπνεύσει ελεύθερα» στον χώρο. Το αποτέλεσμα της δουλειάς καθώς και όλες οι εφαρμογές, έκαναν πολύ καλή εντύπωση και έλαβαν πάρα πολύ καλές κριτικές. 



Με βάση την τέχνη
Ένας από τους λόγους που όλη αυτή η δουλειά σημείωσε τέτοια επιτυχία είναι ότι εμπεριέχει κάποια στοιχεία που προέρχονται μέσα από την τέχνη. Το αποτέλεσμα που παρουσιάζεται στην δουλειά του Χ. Τσέβη έχει βασιστεί σε μελέτες πάνω στον προοπτικό χώρο που έκανε ο ίδιος το 1992 κατά τη διάρκεια των σπουδών του, αλλά και στην παρατήρηση των έργων άλλων καλλιτεχνών που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης αλλά και αντικείμενο μελέτης. Στο σημείο αυτό μπορεί να αναφερθούν χρονολογικά από τους πιο νέους προς τους παλαιότερους, καλλιτέχνες όπως:
Ο Sándor Róbert Zicherman από τη δεκαετία του 1970, ο Armando Barrios και ο Lance Stirling από τη δεκαετία του 1960, ένας άγνωστος Βέλγος σχεδιαστής από το 1950 και από το κίνημα του Ιταλικού Φουτουρισμού (1920) ο Enrico Prampolini (Aeropainting) και ο Umberto Boccioni (ελαστικότητα φόρμας). Όλο αυτό το καλλιτεχνικό ρεύμα ξεκινά από τον Pablo Picasso (1907) με τις «Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν» που και αυτός με τη σειρά του έκανε χρήση μιας τεχνοτροπίας που προέρχεται από τις Αφρικανικές μάσκες (1800).


1 & 2. X. Τσέβης  (1992) | 3. Sandor Robert Zicherman (1970) | 4 & 5. Armado Barrios (1960)
6. Lance Stirling (1960) | 7. Άγνωστος Σχεδιαστής, Βερολίνο (1950) | 8. Enrico Prampolini (1920)
9. Umberto Boccioni (1920) | 10. Pablo Picasso (1907) | 11. Αφρικάνικες Μάσκες (1800) 

Χρησιμοποιώντας τις αρχές της Gestalt
Εκτός από την τέχνη ένα άλλο σημείο που βασίζεται η τεχνοτροπία του X. Τσέβη είναι οι αρχές της Gestalt. Η Gestalt είναι ένα κίνημα ψυχολογίας που ξεκινάει στον Μεσοπόλεμο, που οι αρχές του όμως επηρεάζουν πολλούς τομείς τις ανθρώπινης έκφρασης, μέχρι και σήμερα. Οι αρχές αυτές είναι:


Η αρχή της αμεταβλητότητας των αντικειμένων (Invariance)
Σύμφωνα με την αρχή αυτή το ανθρώπινο μυαλό αναγνωρίζει τα απλά γεωμετρικά αντικείμενα ανεξάρτητα από την περιστροφή, την ερμηνεία και την κλίμακα. Έτσι όταν πρόκειται να ερμηνεύσει μια εικόνα σε έναν δισδιάστατο χώρο, βάζει μια τάξη στα κομμάτια που την αποτελούν και τα αναγάγει στα απλά, γνωστά γεωμετρικά σχήματα προτιμώντας, μάλιστα, ορισμένες φορές την εκδοχή της τρισδιάστατης ερμηνείας παρά της δισδιάστατης.

 


Η αρχή της συνέχειας (Continuity)
Παρατηρώντας το Τρίγωνο του Ιταλού Gaetano Kanizsa (1955), αν και πρόκειται για μια οπτική απάτη, είναι δυνατό να διαπιστώσει κανείς ότι, τις περισσότερες φορές, ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Προτιμάει διαμέσου των υπολοίπων σχημάτων να αντιληφθεί την ύπαρξη ενός μαύρου τριγώνου που καλύπτει ένα άλλο λευκό τρίγωνο και 3 λευκούς κύκλους, παρά να παραμείνει σε μια ακαθόριστη εκτίμηση των επιμέρους κύκλων, γραμμών και γωνιών. Σύμφωνα, λοιπόν, με την αρχή της συνέχειας το μυαλό έχει την ικανότητα να αναπαράγει και να συμπληρώνει τις φόρμες ή τις γραμμές, όταν αυτές έχουν μια σύνθετη μορφή και εναλλάσσονται με το φόντο ή διακόπτονται από άλλες φόρμες ή γραμμές. Αυτό το παιχνίδι μεταξύ των φορμών δημιουργεί, επιπλέον, την αίσθηση ότι κάποιες είναι πιο μπροστά ή περνάνε πίσω από τις υπόλοιπες.



H αρχή της χρωματικής συνέχειας (Continuum Chromatico)
Η ιδέα βασίζεται στη μελέτη του Augusto Garau («Color Harmonies») γύρω από τη σχέση των χρωμάτων πάνω στον χρωματικό κύκλο. Σύμφωνα με την αρχή αυτή σε μια σύνθεση ως κυρίαρχα ή εμφατικά χρώματα χρησιμοποιούνται τα πρωτεύοντα χρώματα του χρωματικού κύκλου, ενώ όλα τα υπόλοιπα χρώματα της σύνθεσης δημιουργούνται από συγκεκριμένες χρωματικές μείξεις λειτουργώντας επικουρικά. Με αυτόν τον τρόπο τα πρωτεύοντα χρώματα ενώνονται καλύτερα μεταξύ τους και η εναλλαγή ανάμεσά τους γίνεται με αρμονικό τρόπο δημιουργώντας είτε τονικές διαβαθμίσεις είτε ισχυρές αντιθέσεις. 



H αρχή της αντιληπτικής διαφάνειας (Perceptual Transparency)
Η αρχή αυτή στηρίζεται σε άλλη μια λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου που προτιμάει, σε μια σύνθεση να δει κάποιες φόρμες να λειτουργούν ως διαφάνειες και όχι ως συμπαγής όγκοι. Ο λόγος είναι ότι οι συγκεκριμένες φόρμες έχουν συγκεκριμένη ποιότητα στο χρώμα καθώς και συγκεκριμένη χρωματική σχέση με τις υπόλοιπες φόρμες που τις περιβάλλουν. 





Άλλες δουλειές
Ο τρόπος χρήσης των παραπάνω αρχών έδωσε ένα χαρακτηριστικό, δημιουργικό ιδίωμα στη δουλειά του Χ. Τσέβη. Μετά τη δουλειά με τον Yahoo για το promotion των Ολυμπιακών Αγώνων ακολούθησαν και άλλα projects.


Flickr
Ένα ακόμα project που ακολούθησε, ήταν σχετικό με την αντικατάσταση του εικονιδίου (avatar) της ομάδας (-οικογένειας) του Flicker. Σύμφωνα με το brief, το παλαιό, γενικό avatar έπρεπε να αντικατασταθεί με ένα νέο, βάσει κάποιων συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών και επιπλέον να απεικονίζει κάτι σχετικό με μια φωτογραφική μηχανή. Έτσι και έγινε. Μετά από μια μεγάλη σειρά προσχεδίων και χρωματικών προτάσεων οι άνθρωποι του Flicker κατέληξαν στο γνωστό σε όλους μας avatar.





Εικονίδια για τις Yahoo mobile applications
Ένα ακόμα project που σχετίζεται με την Yahoo ήταν ο σχεδιασμός μια σειράς εικονιδίων για mobile applications. Τα εικονίδια αυτά θα συνδέονταν με διάφορες ενότητες του Yahoo όπως Search, Messenger, Weather, Finance, Mail, Entertainment, Groups, Videos κ.λπ. Ο χρόνος που δόθηκε για την υλοποίηση του project ήταν μια εβδομάδα.
Για την υλοποίηση του project επιλέχθηκαν χρώματα όπως αυτά της Silicon Valley και χρησιμοποιήθηκαν οι αρχές που αναφέρθηκαν παραπάνω. Έτσι, δημιουργήθηκε μια συλλογή εικόνων για κάθε ενότητα, σε τέσσερα διαφορετικά στιλ μονόχρωμο και πολύχρωμο, οριζόντιο και διαγώνιο. Μια ακόμα ιδέα ήταν να αντικατασταθούν οι ευθείες γραμμές με καθαρούς και τέλειους κύκλους. Από την προσέγγιση αυτή προέκυψε και ένα πέμπτο στιλ για κάθε εικονίδιο. Δυστυχώς, το αποτέλεσμα δεν δημοσιεύτηκε γιατί οι άνθρωποι της Yahoo, αυτή την φορά, προτίμησαν μια εντελώς διαφορετική δημιουργική προσέγγιση για τα εικονίδια των mobile applications.




Επίλογος
Οι λόγοι που επιλέχθηκε η συγκεκριμένη ομιλία από το Πανόραμα 2013, ως βασική πηγή για το άρθρο αυτό είναι πολλοί. Ο βασικότερος είναι ο καθαρά εκπαιδευτικός χαρακτήρας του. Έτσι ενώ για τους περισσότερους οι δουλειές του Χ. Τσέβη ήταν ήδη γνωστές, ο ίδιος παράλληλα έδωσε πολλά ερεθίσματα για περαιτέρω έρευνα και μελέτη κάνοντας αναφορές σε συγκεκριμένους καλλιτέχνες, στον Ιταλικό Φουτουρισμό, στις αρχές της Gestalt κ.ό.κ. Με τον τρόπο αυτό, είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον το γεγονός ότι η παρουσίαση δεν εστιάστηκε μόνο στο ταλέντο και τη δημιουργικότητα του αλλά και στις παραμέτρους που οδήγησαν στο συγκεκριμένο, επιτυχημένο αποτέλεσμα της δουλειάς του. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τον Χ. Τσέβη που μου εμπιστεύτηκε τόσο γενναιόδωρα το υλικό της παρουσίασής του.

 


Σχετικά άρθρα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου