Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2014

Δημιουργία Οδηγού Εταιρικής Ταυτότητας



Κείμενο, επιμέλεια άρθρου:
Θοδωρής Μαστρογιάννης



Γραφίστας

O Οδηγός εταιρικής ταυτότητας (Brand Identity Guide) είναι ένα σύνολο καταγεγραμμένων κανόνων που αφορούν την ορθή χρήση ενός λογοτύπου σε όλες τις εφαρμογές της εταιρικής ταυτότητας. Ο οδηγός αυτός τις περισσότερες φορές είναι ένα πολυσέλιδο έντυπο που παραδίδεται στην εταιρία - πελάτη μετά την ολοκλήρωση του σχεδιασμού του λογοτύπου και συνοδεύει τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά αρχεία. Βάσει του οδηγού υλοποιούνται όλες οι περεταίρω εφαρμογές π.χ. έντυπα, ταμπέλες, επιστολόχαρτα, φάκελο, ιστοσελίδες, διαφημιστικά δώρα, newsletters, banners κ.ο.κ.
 
Γιατί ένας οδηγός εταιρικής ταυτότητας είναι απαραίτητος;
Ίσως έχει αρχίσει να γίνεται, ήδη, αντιληπτό γιατί ένας τέτοιος οδηγός θεωρείται απαραίτητο συμπλήρωμα του λογοτύπου και ένα αναγκαίο εργαλείο για όλες τις εταιρίες που σέβονται την εταιρική τους ταυτότητα. Στη συνέχεια παρουσιάζονται αναλυτικότερα ορισμένοι από τους βασικότερους λόγους:

  • Ένα οδηγός εταιρικής ταυτότητας ολοκληρώνει και βοηθάει τις ενέργειες του marketing και βελτιώνει την επικοινωνία του με κάθε εξωτερικό συνεργάτη.
  • Τα άτομα που αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν οποιαδήποτε εφαρμογή έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς, από το οποίο αντλούν τις τεχνικές πληροφορίες που χρειάζονται. Με τον τρόπο αυτό παραμένουν συνεπής, χωρίς να αλλοιώνουν την εταιρική ταυτότητα.
  • Κάθε εταιρία που χρησιμοποιεί έναν οδηγό διατηρεί μια ενιαία εικόνα σε κάθε επικοινωνία της και εστιάζει με συνέπεια στην φιλοσοφία της, απέναντι στους πελάτες, τους συνεργάτες και γενικότερα στην αγορά που δραστηριοποιείται.
  • Ένας οδηγός εταιρικής ταυτότητας αναλαμβάνει να μεταφέρει τις λεπτομέρειες σχεδίασης και ολόκληρη την εταιρική φιλοσοφία όχι μόνο στους εξωτερικούς συνεργάτες αλλά και στους υπαλλήλους που αναλαμβάνουν ένα project εσωτερικά. Με τον τρόπο αυτό ελαχιστοποιείτε η πιθανότητα λάθους και η εταιρική ταυτότητα αποκτά μια ισχυρή δύναμη. 

  • Κάθε συνεργάτης της εταιρίας νιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια όταν ακολουθεί του συγκεκριμένους κανόνες που αναφέρονται σε έναν οδηγό εταιρικής ταυτότητας. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται ένα κοινά αποδεκτό αποτέλεσμα με υψηλά standards ποιότητας.
  • Κάθε οδηγός είναι ένα σύστημα κανόνων προσαρμόσιμο και ευμετάβλητο ανάλογα με τις συνθήκες, την αγορά ή τις εταιρικές αποφάσεις. Κάθε κανόνας μπορεί να προστεθεί, να μεταβληθεί ή να διαγραφεί από το γενικότερο σύνολο. Με τον τρόπο αυτό κάθε βελτιωμένη έκδοση του οδηγού εταιρικής ταυτότητας μπορεί εύκολα να επικοινωνηθεί στους ενδιαφερόμενους.
  • Με τη βοήθεια του οδηγού εξοικονομείται ο χρόνος που θα αφιερώνονταν σε επαναλαμβανόμενες επεξηγήσεις και πολλαπλές διορθώσεις.
Πώς όμως δημιουργείτε ένας Οδηγός Εταιρικής Ταυτότητας; Τι στοιχεία θα περιέχονται σε αυτόν; Σε τι βάθος θα φτάνει η ανάλυση κάθε εφαρμογής; Πόσες εφαρμογές θα περιέχει; Ας δούμε ορισμένα από τα βασικότερα σημεία ενός οδηγού.

Βήμα 1 – Εταιρική φιλοσοφία
Αναφέρετε το γενικότερο εταιρικό προφίλ και περιγράψτε με ένα σύντομο τρόπο τις αρχές και τις αξίες πάνω στις οποίες βασίζεται η λειτουργία της εταιρίας. 


Καθορισμός των αξιών που εκπροσωπεί ένα εταιρικό σήμα

Βήμα 2 – Εξηγήστε τη σημασία του εταιρικού σήματος
Αναφέρετε μια πλήρη περιγραφή του εταιρικού σήματος αναλύοντας τα παρακάτω:

  • Αξίες: Εξηγήστε ποιες εταιρικές αξίες αντιπροσωπεύει
  • Λέξεις κλειδιά: Δημιουργήστε μια λίστα με λέξεις κλειδιά που εκπροσωπεί
  • Χρήσεις: Γράψτε αναλυτικά που και πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
  • Στόχος: Προσδιορίστε ποιος είναι ο πραγματικός λόγος ύπαρξης του λογοτύπου. Είναι σημαντικό να αναφερθεί μια δήλωση που να δίνει μια σαφή εικόνα για την κατεύθυνση της συνολικής εταιρικής ταυτότητας. 


  • Διαστάσεις: Προσδιορίζεται με κάθε λεπτομέρεια τις διαστάσεις των στοιχείων του λογοτύπου και τις γενικότερες αποστάσεις που πρέπει να τηρηθούν για την σωστή ένταξή του σε κάθε εφαρμογή.
  • Τυπογραφία: Καθορίστε την τυπογραφία του λογοτύπου, στον βαθμό που υπάρχει. Γραμματοσειρά, βάρη, χρώμα, περίγραμμα, αποστάσεις γραμμάτων, αποστάσεις γραμμών κ.λπ. 

Προσδιορισμός διαστάσεων και τυπογραφίας λογοτύπου

Βήμα 3 – Προσδιορισμός Χρωμάτων
Αναφέρετε με κάθε λεπτομέρεια τα χαρακτηριστικά όλων των χρωμάτων που χρησιμοποιούνται στο λογότυπο. Ο προσδιορισμός των χρωμάτων γίνεται αναφορικά με την κάθε εφαρμογή, το υλικό και τη μέθοδο εκτύπωσής ή παρουσίασης του λογοτύπου. Το ιδανικό θα ήταν να προσδιορίσετε τα χρώματα σε όλες τις διαθέσιμες παλέτες όπως Pantone, CMYK, RGB, HEX κ.ο.κ. Το χρώμα αποτελεί το σημαντικότερο στοιχείο ενός λογοτύπου γι αυτό λειτουργήστε με σύνεση. 


Προσδιορισμός χρωμάτων σε έγχρωμη και ασπρόμαυρη απόδοση
 
Βήμα 4 – Τυπογραφία
Σε περίπτωση που σε κάποιες εφαρμογές υπάρχουν επιπλέον κείμενα, εκτός του λογοτύπου, αναφέρετε τα χαρακτηριστικά τους. Δηλαδή προσδιορίζετε τον τρόπο παρουσίασης των κειμένων σε σχέση με το λογότυπο. Για παράδειγμα, για το κείμενο του επιστολόχαρτου προσδιορίζεται: γραμματοσειρά, βάρη, μέγεθος, χρώμα, στοίχιση, διάστιχο, kerning, αραίωση ή πύκνωση, διάκενο στηλών, περιθώρια σελίδας, κενά παραγράφων, αποστάσεις και θέση λογοτύπου και διευθύνσεων κ.λπ.
Για κάθε εφαρμογή συνδυάστε έξυπνα τις γραμματοσειρές. Προσπαθήστε να επιλέξτε λιγότερες από δύο, αλλά όχι περισσότερες από τρεις. 


Προσδιορισμός γραμματοσειράς

Βήμα 5 – Παρουσίαση Εφαρμογών εταιρικής ταυτότητας
Παρουσιάστε αναλυτικά όλες τις εφαρμογές στις οποίες θα εμφανίζεται το λογότυπο. Κάθε εταιρία, ανάλογα με τη δραστηριότητά της προσδιορίζει τις δικές της εφαρμογές. Κάποιες ενδεικτικές εφαρμογές είναι οι παρακάτω:

  • Business cards, επιστολόχαρτα (Α και Β σελίδα), φάκελα, folders, with compliments, fax covers
  • CD, διαφημιστικά stands, διαφημιστικά δώρα
  • Αφίσες, roll ups, έντυπα διαφημιστικά banners
  • Διαφημιστικά έντυπα, φυλλάδια, καταχωρήσεις στον τύπο
  • Σακούλες, θήκες, κουτιά, κούτες, είδη συσκευασίας και μεταφοράς
  • Επιγραφές, πινακίδες, επενδύσεις φορτηγών, αυτοκινήτων ή κτιρίων
  • E-mail signature, ιστοσελίδα, newsletter, ηλεκτρονικά banners
Για κάθε μια εφαρμογή πρέπει να αναγράφονται με κάθε λεπτομέρεια η θέση του λογοτύπου και οι αποστάσεις γύρω από αυτό, η διάσταση και ο κενός χώρος γύρω από τα υπόλοιπα στοιχεία (σήμανση, γραμμές, εικονίδια, υδατογράφημα, κείμενα κ.λπ.) και άλλες μετρήσεις που θεωρούνται απαραίτητες κατά περίπτωση. 

Περιγραφή των εφαρμογών που αποτελούν την εταιρική ταυτότητα

Βήμα 6 – Περιγράψτε το στιλ της εταιρικής ταυτότητας
Στο σημείο αυτό προσπαθείτε να περιγράψετε το γενικότερο στιλ και να δώσετε κάποιες γενικές οδηγίες για τον τρόπο παρουσίασης της εταιρικής ταυτότητας. Αυτό βοηθάει στην κατανόηση μιας γενικότερης αντίληψης που θέλετε να κυριαρχεί κατά την κατασκευή των διάφορων εφαρμογών ή κατά τη δημιουργία κάποιων νέων.
Προσδιορίστε λοιπόν το γενικότερο στιλ που ακολουθεί η εταιρική ταυτότητα αν θα είναι clean και μινιμαλιστικό, επιθετικό, αφηρημένο ή vintage κ.ο.κ.
 
Περιγραφή του πλαισίου στο οποίο θέλετε να κινείτε
κάθε αναφορά η εταιρική ταυτότητα


Περιγράψτε το πλαίσιο στο οποίο θέλετε να κινείτε κάθε αναφορά η εταιρική ταυτότητα. Θα είναι αυστηρά επαγγελματικό, φιλικό, νεανικό, χιουμοριστικό κ.ο.κ.
Δώστε κάποιες γενικές κατευθύνσεις για τον τρόπο που θα αντιμετωπίζονται κάποια θέματα όπως για παράδειγμα το είδος και η απόδοση των εικόνων, τα κυρίαρχα χρώματα, το πάχος των περιγραμμάτων, αν θα υπάρχουν πλαίσια, αν θα υπάρχουν στρογγυλεμένες γωνίες κ.λ.π.
Όσο και αν φαίνονται λεπτομέρειες, αυτά είναι σημαντικά θέματα κατά τη δημιουργία και κατά την υλοποίηση των εφαρμογών μιας εταιρικής ταυτότητας. Ο ορισμός αυτών των στοιχείων θα προσδιορίσει τον διαφορετικό «τόνο», θα περιγράψει με συνέπεια τη θέση της εταιρίας και θα βοηθήσει πραγματικά στην υλοποίηση οποιουδήποτε εσωτερικού ή εξωτερικού project.

Βήμα 7 – Επιλέξτε το σωστό φόντο
Επιλέξτε ποιο φόντο είναι κατάλληλο για την παρουσίαση του λογοτύπου. Δείξτε μία ή περισσότερες επιλογές σε φόντο πάνω στο οποίο θα αποδίδει το λογότυπο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Παράλληλα παρουσιάστε και τις περιπτώσεις εκείνες που θεωρούνται εντελώς άκυρες. 




Επίλογος
Αυτά είναι κάποια από τα σημαντικότερα στοιχεία που συμπεριλαμβάνονται σε έναν οδηγός εταιρικής ταυτότητας (Brand Identity Guide). Τώρα μπορείτε να συμπεριλαμβάνετε έναν τέτοιον έντυπο οδηγό στη δημιουργία κάθε νέου λογοτύπου ή νέας εταιρικής ταυτότητας. Ταυτόχρονα θα μπορείτε να μελετήσετε το περιεχόμενο ενός τέτοιου οδηγού σε περίπτωση που να γίνεται ο ίδιος αποδέκτης με την συμμετοχή σας σε κάποιο project.


Σχετικά άρθρα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου