Εικονογράφηση. «Παραδοσιακή γεύση» από... χαρτί!


Κείμενο: Ηλίας Σούνας
Περιοδικό: Γραφίστας

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πώς φτιάχνονται στο Illustrator γρήγορα και εύκολα εικονογραφήσεις από τα προσχέδια σας. Οι σύγχρονες εικονογραφήσεις χαρακτηρίζονται από σχέδια που δεν έχουν περιγράμματα και έχουν μια μικρή «παραδοσιακή» γεύση από χαρτί στο τελικό αποτέλεσμα. Παρακάτω θα δούμε ακριβώς πως να πετύχετε αυτό το στυλ.




Εικόνα 1
Ξεκινάμε με ένα προσχέδιο που έχουμε φτιάξει στο Photoςhop ή έχουμε σκανάρει. Το στυλ εδώ είναι περισσότερο παιδικό και έχουμε προτιμήσει μια απλή σύνθεση.



Εικόνα 2
Έπειτα το εισάγουμε κατευθείαν μέσα στο Illustrator, αφού έχουμε δημιουργήσει πρώτα ένα νέο έγγραφο με τις διαστάσεις που θέλουμε. Έχοντας και τα δύο προγράμματα ανοικτά δίπλα - δίπλα, απλά σύρουμε το προσχέδιο.



Εικόνα 3
Εξ' ορισμού, ό,τι εικόνα φέρουμε από το Photoςhop με τον προηγούμενο τρόπο (ακόμη και με διαφάνεια), το Illustrator θα εμφανίσει άσπρο φόντο. Αυτό δεν βολεύει πάντα στη σχεδίαση. Γι' αυτό το λόγο, επιλέγουμε την εικόνα και από το πάνελ Transparencyγ, αλλάζουμε τη διαφάνεια στο 50% περίπου, σε Multiplyγ. Επιπλέον σε νέα στρώση (κάτω από το προσχέδιο) δημιουργούμε ένα πλαίσιο με ουδέτερο χρώμα (γκρίζο-καφέ). Το φόντο αυτό θα μας βοηθήσει καλύτερα στη σχεδίαση από το άσπρο χρώμα του εγγράφου. Κλειδώνουμε και τις δύο αυτές στρώσεις στο πάνελ Layers.



Εικόνα 4
Σε μια νέα στρώση, με το εργαλείο Πένα αρχίζουμε να σχεδιάζουμε τα σχήματα από τα οποία αποτελείται κάθε στοιχείο της σύνθεσης. Δηλαδή, άλλο σχήμα για το πρόσωπο, τα χέρια, το σώμα, τα πόδια κτλ. Τα αντικείμενα αυτά είναι πάντα κλειστά (closed pathς) και φυσικά για να βλέπουμε καλύτερα το προσχέδιο, χρησιμοποιούμε ένα λεπτό περίγραμμα (Stroke) και καθόλου γέμισμα (fill).



Εικόνα 5
Συνεχίζουμε την ίδια διαδικασία μέχρι να φτιάξουμε όλα τα στοιχεία ως κλειστές διαδρομές (pathς). Μάλιστα για ευκολία, έχουμε ορίσει περιγράμματα με διαφορετικό χρώμα, ώστε να ξεχωρίσουν πιο εύκολα τα αντικείμενα μετέπειτα. Για να δούμε καλύτερα τι έχουμε φτιάξει μέχρι στιγμής, μπορούμε να κρύψουμε τη στρώση με το προσχέδιο, πατώντας στο εικονίδιο Ματιού στο πάνελ Layer.



Εικόνα 6
Όπως είπαμε, σε αυτή την άσκηση το τελικό στυλ δεν έχει περιγράμματα (Stroke). Ξεκινάμε και αντιστρέφουμε το χρώμα του περιγράμματος σε γέμισμα, πατώντας στο εικονίδιο με τα βελάκια δίπλα στα χρώματα στο πάνελ Tools. Έτσι κάθε σχήμα αποκτάει μόνο γέμισμα, γι' αυτό είναι βολικό να έχουμε διαφορετικό χρώμα, ώστε να ξεχωρίζουμε τα τελικά αντικείμενα καλύτερα.



Εικόνα 7
Βάζοντας χρώμα σε κάθε σχήμα, διαπιστώνουμε ότι κάποια αντικείμενα βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο απ' ότι θέλαμε. Με τις συντομεύσεις Ctrl+] και Ctrl+[ μπορούμε να αλλάζουμε επίπεδα στα αντικείμενα, ώστε να έρχονται πιο μπροστά ή να πηγαίνουν πίσω. Εναλλακτική λύση αλλά πιο χρονοβόρα είναι να κάνουμε δεξί κλικ στο επιλεγμένο αντικείμενο και να επιλέγουμε την αντίστοιχη εντολή Arrange/ Bring to Front, Bring Forward κτλ.



Εικόνα 8
Σε μερικά σχήματα (αν όχι σε όλα), μπορούμε να προσθέτουμε απαλά ντεγκραντέ, όπως κάναμε εδώ με το παγόβουνο. Επιλέγουμε το αντικείμενο που θέλουμε και από το πάνελ Gradient ορίζουμε τα χρώματα του ντεγκραντέ, ενώ με το εργαλείο Gradient ορίζουμε την κατεύθυνση.



Εικόνα 9
Μετά τη σχεδίαση των κυρίων στοιχείων συνεχίζουμε με τις βασικές σκιές. Σε αυτό το παράδειγμα, επιλέγουμε το σχήμα που αντιπροσωπεύει τη φώκια, παίρνουμε το εργαλείο Μαχαίρι (knife) και τραβάμε απότομα μια γραμμή κατά μήκος του σχήματος (πρέπει να τέμνει τελείως τα όρια του αρχικού κορμού). Το Μαχαίρι κόβει το αρχικό αντικείμενο και ουσιαστικά δημιουργεί δύο νέα ανεξάρτητα. Το νέο σχήμα το γεμίζουμε με πιο σκούρο τόνο, που δηλώνει την σκιά.



Εικόνα 10
Με το εργαλείο Μαχαίρι μπορούμε να κόψουμε και σε άλλα σημεία ώστε να δημιουργήσουμε τις λεπτομέρειες που θέλουμε. Στην άλλη φώκια, σχεδιάζουμε πρώτα το στόμα με την Πένα (ή ελεύθερα με το Μολύβι) και με το Μαχαίρι κόβουμε σε σχήμα γλώσσας και δοντιών. Αλλάζουμε το χρώμα στα νέα αυτά αντικείμενα και έχουμε έτοιμο το στόμα της φώκιας.



Εικόνα 11
Με την ίδια λογική φτιάχνουμε και τις σκιές (και τα φώτα) στον κεντρικό ήρωα της εικονογράφησης. Το μόνο που προσέχουμε είναι να χρησιμοποιούμε σαν σκιές κοντινούς τόνους των αρχικών και όχι πολύ έντονες αντιθέσεις. Έτσι κρατάμε το επίπεδο του σχεδίου πιο επαγγελματικό. Σε αυτό μπορεί να μας βοηθήσει το πάνελ Color, όπου πατώντας με κρατημένο Ctrl πάνω στο χρωματικό φάσμα, αλλάζουν τα modes. Πηγαίνοντας στο HSB, μπορούμε να διαλέξουμε πιο σκούρο τόνο του υπάρχοντος χρώματος πειράζοντας το Β (Brightness)



Εικόνα 12
Για να φτιάξουμε τη σκιά πίσω από τα ψάρια πάνω στο παγόβουνο ακολουθούμε την εξής διαδικασία. Επιλέγουμε όλα τα στοιχεία που αποτελούν το ψάρι, Ctrl+C, Ctrl+F για να φτιάξουμε το αντίγραφο. Από το πάνελ Pathfinder επιλέγουμε Unite για να ενωθούν όλα τα στοιχεία σε ενοποιημένο απlό σχήμα. Στη συνέχεια αλλάζουμε το χρώμα του σε απαλό γαλάζιο και με Object / Arrange / Send Backward τοποθετούμε τη σκιά πίσω από το ψάρι.



Εικόνα 13
Αφού έχουμε δημιουργήσει πλαίσια με χρώματα που αντιπροσωπεύουν τη θάλασσα και τον ουρανό, προχωράμε στα σύννεφα. Με το εργαλείο Ellipse Τοοl φτιάχνουμε κύκλους τυχαία, οι οποίοι όλοι μαζί να φαίνονται πως αποτελούν ένα σύννεφο. Toυς επιλέγουμε όλους και από το πάνελ Pathfinder επιλέγουμε την εντολή Unite.



Εικόνα 14
Η εικονογράφηση έχει ολοκληρωθεί, μένουν μερικές τελευταίες πινελιές που μπορούμε να προσθέσουμε για να δώσουμε καλύτερο στυλ στο συνηθισμένο καθαρό Vector look. Συγκεκριμένα πάμε στο μενού Window / Brush Libraries / Artistic / Artistic_ChalkCharcoalPencίl και ανοίγουμε τη Βιβλιοθήκη με τα διαθέσιμα πινέλα. Σχεδιάζουμε με την Πένα μια γραμμή (Stroke) κοντά στις σκιές.



Εικόνα 15
Τώρα επιλέγουμε το Brush που μας αρέσει και αμέσως η γραμμή αποκτά την ανάλογη μορφή. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε την αίσθηση ότι τα σχήματα έχουν σχεδιαστεί με τη βοήθεια παραδοσιακών υλικών, όπως κιμωλία, κάρβουνο κτλ. Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία διακριτικά και σε άλλα σημεία που χρειάζεται και ελέγχουμε το τελικό αποτέλεσμα.



Εικόνα 16
Για να ολοκληρωθεί η εικονογράφηση και να δέσει καλύτερα με τα κόλπα που κάναμε προηγουμένως, Θα δώσουμε μια υφή χαρτιού σε όλο το σχέδιο. Ανοίγουμε την υφή που θέλουμε κατευθείαν στο Illustrator (ή την σύρουμε από το Photoshop).



Εικόνα 17
Την υφή αυτή (Texture) τη βάζουμε στην πιο πάνω στρώση, ώστε να καλύπτει όλα τα στοιχεία του σχεδίου.




Εικόνα 18 
Τέλος, από το πάνελ  Transparency αλλάζουμε τη διαφάνεια σε 50%, σε ColorBurn ή Multiply (κάντε δοκιμές ανάλογα με το χαρτί που έχετε προσθέσει). Το ζητούμενο είναι το τελικό αποτέλεσμα να είναι ανεπαίσθητο και διακριτικό. Η εικονογράφηση έχει τελειώσει και είναι έτοιμη για οποιαδήποτε χρήση.



Σχετικά άρθρα


Σχόλια