Σχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας και η λογική που ακολουθούμε


Δημήτρης Κανελλόπουλος 
Design Director 

Αν δείτε δείγματα από τις εργασίες μας που αφορούν τον σχεδιασμό λογοτύπου και εταιρικής ταυτότητας, θα καταλάβετε πως ακολουθούμε μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία ώστε να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Καταρχάς, έχουμε αποφασίσει να δίνουμε ένα αυθεντικό και μοναδικό αποτέλεσμα στον πελάτη, είναι μια απόφαση που έρχεται να καλύψει την μοναδικότητα της εταιρικής εικόνας που ο πελάτης μας έχει ανάγκη. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να σχεδιάσουμε και να δώσουμε λύσεις οι οποίες μοιάζουν με κάτι άλλο ή ακολουθούν μια τάση της εποχής, οι οποίες μπορεί να έχουν κάποια αξία σήμερα, αλλά δεν αποκλείεται να δείχνουν «παλιές» σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ας δούμε τα βήματα που εμείς ακολουθούμε.

01. Η πρώτη συνάντηση, ο ορισμός του έργου,
το “design brief”.
 
Σε αυτή την φάση κάνουμε την πρώτη επαφή με τον πελάτη, είτε από κοντά είτε μέσω skype call, όπου εμείς εξηγούμε την διαδικασία για την υλοποίηση του έργου και ο πελάτης μας αναφέρει τους στόχους του και τις ανάγκες του. Ορίζουμε δηλαδή το έργο σε τέτοιο σημείο ώστε να είμαστε όλοι σύμφωνοι για το τι θα κάνουμε. Επίσης συνηθίζουμε να δείχνουμε παρουσιάσεις από προηγούμενες εργασίες, έτσι ώστε να καταλάβει ο πελάτης τι εννοούμε όταν μιλάμε για τον σχεδιασμό λογοτύπου και εταιρικής ταυτότητας. Είναι πολύ σημαντικό επίσης να καταλάβουμε εμείς τον πελάτη και την επιχείρηση ή το προϊόν του, το όραμα και το στιλ του. Συχνά, οι πελάτες δεν έχουν ξεκαθαρίσει τέτοια ζητήματα με σαφήνεια πριν έρθουν σε εμάς, ειδικά αν πρόκειται για λανσάρισμα – νέο εγχείρημα, οπότε πρέπει κι εμείς να τους βοηθήσουμε να ορίσουν σφαιρικά την ταυτότητα της δουλειάς ή του προϊόντος τους.

02. Η εκτίμηση κόστους του έργου. 
Βάση του ορισμού του έργου, προχωράμε σε εκτίμηση κόστους και χρόνου υλοποίησης. Η εκτίμηση έργου στέλνεται με email και ανάλογα με την ανταπόκριση προχωράμε στο επόμενο βήμα. Σε αυτή την φάση ο πελάτης μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει εφαρμογές της εταιρικής ταυτότητας. 03. Η οικονομική προσφορά. Αν συμφωνήσουμε με τον πελάτη, τότε αποστέλλουμε την επίσημη οικονομική μας προσφορά, που έχει μορφή ιδιωτικού συμφωνητικού, όπου αναφέρουμε αναλυτικά όλους τους όρους για την μεταξύ μας συμφωνία. Από τον τρόπο και την λογική της κοστολόγησης, το κοστολόγιο, τους τρόπους πληρωμής, τους ειδικούς όρους που αναφέρονται στα πνευματικά δικαιώματα και δικαιώματα χρήσης, όρους εμπιστευτικότητας, τρόπους επικοινωνίας, κλπ.

04. Η ονοματοθεσία. 
Πριν καν σχεδιάσουμε, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι πως το όνομα που ο πελάτης έχει επιλέξει για την εταιρία του, είναι σωστό και μοναδικό, αν ακούγεται ή γράφεται σωστά. Υπάρχουν περιπτώσεις που μας ζητείται να δώσουμε εμείς το όνομα και εμείς, σε συνεργασία με την κειμενογράφο μας, και αφού προχωρήσουμε σε μια έρευνα, προχωράμε σε προτάσεις. Συνήθως η κάθε πρόταση συμπεριλαμβάνει και μία πρώτη βασική ιδέα για την εταιρεία.
Το πιο βασικό σε μια μάρκα είναι το όνομα, αυτό που θα μείνει, αυτό που αλλάζει δύσκολα. Το σήμα μπορεί να αλλάξει, οι εφαρμογές της εταιρικής θα πρέπει να αλλάζουν, το όνομα όμως είναι αυτό που μεταφέρει την ιστορία, στους πελάτες του πελάτη. 

Η ιδέα πίσω από το σύμβολο της Pelasgaea.

05. Η έρευνα, η μελέτη σχεδιασμού,
ο σχεδιασμός και η πρώτη παρουσίαση.
 
Αφού ορίσουμε το χρονοδιάγραμμα μαζί με τον πελάτη, προχωράμε στην έρευνα, και τα πρώτα προσχέδια τα οποία γίνονται πάντα στο «χέρι».
Οι βασικές αρχές μας για ένα λογότυπο είναι: Να είναι αυθεντικό και μοναδικό, να λειτουργεί σωστά σε ένα χρώμα (μονόχρωμη εκτύπωση) και να λειτουργεί σωστά τόσο σε μικρές όσο και σε μεγάλες διαστάσεις. Μετά ακολουθεί ο πρώτος σχεδιασμός στον υπολογιστή, βλέπουμε και επιλέγουμε την τυπογραφία με την οποία θα γράψουμε την λέξη ή τις λέξεις του λογοτύπου ανάλογα με την κατεύθυνση που έχουμε επιλέξει να σχεδιάσουμε.

Παραδοσιακά, οι βασικές λύσεις για να σχεδιάσουμε ένα λογότυπο είναι τρεις: 
α) λογότυπο με σύμβολο. 
β) λογότυπο που έχει μια σχεδιαστική λεπτομέρεια στα γράμματα και ίσως μπορεί να λειτουργεί και σαν αυτόνομο σύμβολο. 
γ) τυπογραφικό σύμβολο (type as logo), δηλαδή η ίδια η γραφή είναι και το τελικό λογότυπο. 

α) Eagles, β) Notio γ) Parex

Στην φάση της πρώτης παρουσίασης, επιλέγουμε τις δύο έως τρεις προτάσεις που εμείς πιστεύουμε πως θα μπορούσαν να ντύσουν την εικόνα της εταιρείας του πελάτη. Η κάθε μία πρόταση έχει διαφορετική ιδέα από την άλλη και όλες στηρίζονται στα στοιχεία που έχουμε επιλέξει από κοινού με τον πελάτη (απαντάμε στο design brief). Η παρουσίαση περιλαμβάνει την ιδέα της κάθε λύσης, μονόχρωμες και έγχρωμες εκδοχές του λογοτύπου, συνήθως επιλέγουμε από ένα έως τρία βασικά χρώματα για την κάθε εκδοχή και κάποιες ενδεικτικές εφαρμογές (π.χ. εφαρμογή σε επιστολόχαρτο και επαγγελματική κάρτα) ώστε να κατανοήσουμε και το περιβάλλον που ζει το λογότυπο. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις στις παρουσιάσεις, η πρόταση λογότυπου έχει και συνοδευτικά γραφικά, π.χ. ένα μοτίβο ή ένας συγκεκριμένος τρόπος που ένα σύμβολο συνυπάρχει με την τυπογραφία στις εφαρμογές. Αυτή η φάση είναι και η πιο κρίσιμη, μιας και ο πελάτης μπορεί να δει τις κατευθύνσεις για την εικόνα, το “κουστούμι” που θα μπορεί να έχει η εταιρεία του.

06. Η ανταπόκριση του πελάτη. 
Αφού ολοκληρωθεί η παρουσίαση των προτάσεων, δίνουμε στον πελάτη λίγο χρόνο ώστε να μας απαντήσει για το αν θα επιλέξει μία από τις προτάσεις ως έχει, αν θα επιλέξει μία που ίσως να χρειάζεται περισσότερη εργασία ή μπορεί και να απορρίψει εντελώς τις προτάσεις μας. Αυτό σημαίνει πως ανάλογα την επιλογή του, εμείς ή επιστρέφουμε στον σχεδιασμό για μια ή δύο επιπλέον προτάσεις - που όμως έχουν σχέση με τις παρατηρήσεις του ή προχωράμε στα τελικά αρχεία. Από την εμπειρία μας ή φάση αυτή είναι και η πιο εποικοδομητική μιας και ο πελάτης έχει κατανοήσει τις ιδέες μας και εμείς έχουμε καταλάβει καλύτερα το όραμα που έχει. 

07. Οι διορθώσεις και τα τελικά αρχεία λογοτύπου. 
Αφού λοιπόν καταλήξουμε στην μορφή του λογοτύπου, ορίζουμε τα χρώματα με βάση την σκάλα Pantone. Από εκεί ορίζουμε τα αντίστοιχα χρώματα τετραχρωμίας CMYK, τα χρώματα σε RGB και τα HEX και RAL. Δίνουμε ένα αρχείο .pdf με τους χρωματικούς κώδικες και τις βασικές εκδοχές του λογοτύπου, ανάλογα πάντα με την λύση. Π.χ. πώς λειτουργεί σε πλάγια ή οριζόντια διάταξη. Το πώς λειτουργεί σε μονόχρωμη εκτύπωση, με φόντο σε έγχρωμο ή φόντο σκούρο, σε πολύ μικρές ή μεγάλες διαστάσεις.
Το αρχείο είναι «ανοικτό» και ο πελάτης πρέπει να το κρατήσει και να το στέλνει όπως είναι κάθε φορά που κάποιος συνεργάτης (τυπογράφος, κατασκευαστής, προγραμματιστής) του το ζητάει. Κανένας εκτός από εμάς δεν μπορεί να αλλάξει τα χρώματα ή την μορφή των σχεδίων του λογοτύπου που έχουμε ορίσει και συμφωνήσει. 

Προδιαγραφές χρώματος για την Κιβωτό του Κόσμου

08. Τα δικαιώματα χρήσης. Κατοχύρωση σημάτων. 
Τα λογότυπα έχουν πάντα απεριόριστα δικαιώματα χρήσης, χρονικά και τοπικά, που ορίζονται με βάση τον νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων Ν 2121/1993. Ανάλογα τον τόπο που η εταιρεία δραστηριοποιείται θα πρέπει να γίνεται και η σχετική κατοχύρωση του σήματος. Τα πνευματικά δικαιώματα παραμένουν στο δημιουργικό γραφείο. Σε περίπτωση που η εταιρεία αλλάξει ιδιοκτήτη ή πουληθεί, για να μεταβιβαστεί το σήμα/λογότυπο που αποτελεί και περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας θα χρειαστεί και η σύμφωνη γνώμη μας. Σε περιπτώσεις franchise καταστημάτων, υπολογίζουμε ένα (χαμηλό) κόστος μεταβίβασης και χρήσης ανά ιδιοκτήτη.

09. Ο σχεδιασμός της εταιρικής ταυτότητας. 
Αφού έχουμε οριστικοποιήσει τα πάντα σχετικά με το λογότυπο, προχωράμε στον σχεδιασμό των εφαρμογών της εταιρικής ταυτότητας. Σε αυτή την (πιο ώριμη για το έργο) φάση παρουσιάζουμε 2 διαφορετικές κατευθύνσεις.
Σχεδόν πάντα σχεδιάζουμε τις βασικές εφαρμογές, εταιρικές κάρτες, επιστολόχαρτο, φακέλους αλληλογραφίας. Μετά ανάλογα τις ανάγκες του πελάτη σχεδιάζουμε εφαρμογές όπως: φόλντερς, τιμολόγια, διάφορες κάρτες ειδικής χρήσης, ταμπέλες καταστήματος ή ταμπέλες για την σήμανση ενός χώρου, οχήματα, κουτιά συσκευασίας, σακούλες κλπ. Το κάθε έργο είναι μοναδικό και έχει τις δικές του προδιαγραφές, που τις έχουμε ορίσει στο design brief. 

Εταιρική ταυτότητα για το εστιατόριο Qπ


10. Παραγωγή, κλείσιμο αρχείων
και εκτύπωση εφαρμογών. 
Οργανώνουμε τις προδιαγραφές εκτύπωσης, επιλέγουμε τα χαρτιά, τις ποσότητες και λαμβάνουμε τιμές για την παραγωγή της εκτύπωσης από 2-3 δικούς μας συνεργάτες. Αφού επιλέξουμε τον συνεργάτη, κλείνουμε τα αρχεία και τα στέλνουμε στον τυπογράφο - εκτυπωτή. Η διαδικασία της εκτύπωσης ορίζεται και εμείς είμαστε παρόντες για να επιμεληθούμε το τελικό αποτέλεσμα. Π.χ. το πως εκτυπώθηκε το χρώμα που επιλέξαμε στον συγκεκριμένο τύπο χαρτιού ή την σωστή απόδοση του χρώματος σε επιχρισμένα (π.χ. Velvet) ή με επιχρισμένα χαρτιά (π.χ. χαρτιά γραφής), έτσι ώστε να έχουμε ένα συνολικό αποτέλεσμα με χρωματική συνέπεια σε όλες τις εφαρμογές.

11. Ολοκλήρωση έργου. Design Manual. 
Τέλος και αφού έχουν πάει όλα καλά, οι εφαρμογές παραδίδονται στον πελάτη. Αργότερα ακολουθεί και επικοινωνία μεταξύ μας για να διαπιστώσουμε αν όλα είναι εντάξει.
Σε ειδικές περιπτώσεις, προχωράμε στον σχεδιασμό ενός “brand manual”, μιας έκδοσης που περιλαμβάνει όλους τους κανόνες για την σωστή χρήση του λογοτύπου και της εταιρικής ταυτότητας. Το manual έχει στόχο να διατηρήσει την συνέπεια της εταιρικής ταυτότητας στα χρόνια που αυτή η ταυτότητα θα είναι ενεργή. 


Σχετικά άρθρα





Σχόλια