8 τεχνικές που κάθε φωτογράφος πρέπει να γνωρίζει


Κείμενο & εικόνες:
Η φωτογραφία φαίνεται εύκολη με την πρώτη ματιά. Απλά καδράρεις και πατάς το κουμπί. Η πραγματικότητα είναι ότι, ο καθένας μπορεί να τραβήξει μια φωτογραφία, αλλά δεν μπορούν όλοι να γίνουν επαγγελματίες. Υπάρχουν πολλά περισσότερα στην φωτογραφία από το «σημάδεψε και τράβα». Η φωτογραφία είναι μια δεξιότητα που μόνο λίγοι έχουν την υπομονή και το πάθος για να «κολλήσουν» με αυτή.
Οι φοιτητές φωτογραφίας και οι λάτρεις πρέπει να εκπαιδεύσουν τους εαυτούς τους με πολλούς τεχνικούς όρους όπως διάφραγμα, ταχύτητα κλείστρου, εστίαση και έκθεση. Πιθανόν να έχετε διαβάσει αρκετά για αυτά κάπου αλλού, για αυτό τι λέτε για μερικά εφέ φωτογραφίας; Σε αυτό το άρθρο θα μοιραστούμε μαζί σας μερικές συμβουλές φωτογραφίας που μπορούν να ενισχύσουν την ομορφιά των φωτογραφιών σας και να είναι επίσης πολύ διασκεδαστικές.

1. Bokeh
Το Bokeh αναφέρεται στην αισθητική ποιότητα του θολώματος, την περιοχή αυτή της εικόνας που βρίσκεται εκτός εστίασης. Είναι το πως το φως αλληλεπιδρά με τις φωτισμένες περιοχές που είναι εκτός εστίασης. Πολλοί φωτογράφοι χρησιμοποιούν σκόπιμα την τεχνική της ρηχής εστίασης για να δημιουργήσουν εικόνες με διακεκριμένες περιοχές Bokeh.


Ο όρος προέρχεται από την ιαπωνική λέξη “boke”, που σημαίνει κυριολεκτικά ομίχλη ή θαμπάδα.


Υπάρχει καλό bokeh, αλλά υπάρχει επίσης και κακό bokeh όταν η θολούρα είναι τόσο σκληρή ή ενοχλητική που σου αποσπά την προσοχή από το κυρίως θέμα. Έτσι, ένα καλό bokeh μπορεί να ενισχύσει μια εικόνα, ενώ ένα κακό bokeh μπορεί να την καταστρέψει.

2. Panning
Το Panning αναφέρεται στην οριζόντια, κατακόρυφη ή περιστροφική κίνηση μιας εικόνας ή ενός βίντεο. Είναι μια παλιά τεχνική.


Για την επίτευξη του Panning, πρέπει να έχεις ένα κινούμενο θέμα με το οποίο θα πρέπει να «παραμείνεις μαζί» ενώ τραβάς το πλάνο, πριν και αφού πατήσεις το κουμπί του κλείστρου. Αυτό θα δημιουργήσει ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα, με το θέμα σου να είναι έντονο μέσα σε ένα θολό φόντο.


Ιδανικό για φωτογράφιση κινούμενων αντικειμένων ή αγώνων και αθλητικών εκδηλώσεων.

3. Rule of Thirds (Κανόνας των Τρίτων)
Ο κανόνας των τρίτων είναι μια από τις πιο βασικές αρχές της σύνθεσης. Έχει χρησιμοποιηθεί για πολλούς αιώνες από καλλιτέχνες, ζωγράφους και τώρα, φωτογράφους.
Με τον κανόνα των τρίτων, ο φωτογράφος χωρίζει την φωτογραφία σε τρίτα, οριζόντια και κάθετα έτσι ώστε να έχει εννέα ίσα μέρη. Το κύριο θέμα δεν τοποθετείται στο μέσο του πλαισίου και έτσι φαίνεται δυναμικό, κινούμενο και ενδιαφέρον.


Όταν τραβάς μια φωτογραφία πρέπει να διαιρείς νοητά το σκόπευτρο ή την LCD οθόνη σε τρία μέρη. Με το πλαίσιο αυτό στο νου σου, προσδιόρισε τα σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος και καδράρισε τα. Για κάποιους φωτογράφους αυτό έρχεται φυσικά, αλλά για κάποιους άλλους απαιτείται πρακτική.


Έχε στο νου σου τον κανόνα των τρίτων και αφού έχεις τραβήξει την φωτογραφία. Αν, όταν κοιτάς τις φωτογραφίες στον υπολογιστή, βρίσκεις κάποια σύνθεση σου βαρετή, μπορείς πάντα να την επεξεργαστείς με τα εργαλεία περικοπής του Photoshop. Πειραματίσου με τα εργαλεία αυτά για α βελτιώσεις τις φωτογραφίες σου.

4. Η Χρυσή Ώρα
Η Χρυσή Ώρα (Golden Hour), γνωστή επίσης και ως Μαγική Ώρα, αναφέρεται στην πρώτη ώρα που ανατέλλει ο ήλιος και στην τελευταία ώρα που δύει ο ήλιος. Δημιουργεί μια διαφορετική ποιότητα φωτός, προσθέτει ενδιαφέρον και δραματικότητα στη σκηνή. Είναι η τέλεια στιγμή της ημέρας για τη δημιουργία υπέροχων φωτογραφιών – αλλά να είσαι γρήγορος, επειδή το φως χάνεται γρήγορα.


Τι συμβαίνει πραγματικά κατά τη διάρκεια της Χρυσής Ώρας; Κατά την ανατολή και τη δύση του ηλίου, ο ήλιος βρίσκεται κοντά στον ορίζοντα, ώστε το φως της ημέρας είναι το έμμεσο φως από τον ουρανό, μειώνοντας την ένταση του έντονου φωτός ήλιου. Υπάρχει πιο μαλακός φωτισμός, πιο ζεστά χρώματα και πιο απαλές σκιές. Σε άλλες ώρες της ημέρας, το φως του ήλιου μπορεί να είναι πολύ φωτεινό και άπλετο. Το άπλετο φως αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα στην φωτογράφηση πορτρέτου, γιατί το φως μπορεί να δημιουργήσει ισχυρά ανεπιθύμητες σκιές γύρω από το πρόσωπο και το σώμα.


Στην φωτογραφία τοπίου, η φωτογράφιση κατά τη διάρκεια της χρυσής ώρας ενισχύει τα χρώματα του σκηνικού.

5. Χρυσό Ορθογώνιο
Το χρυσό ορθογώνιο, είναι άλλα μια κατευθυντήρια γραμμή για τη σύνθεση και μια παραλλαγή του κανόνα των τρίτων, αλλά πιο περίπλοκη. Το χρυσό ορθογώνιο είναι η μέση τιμή της αναλογίας των αριθμών της ακολουθίας Fibonacci: 1,1,2,3,5,8,13,21,34 και ούτω καθεξής. Η αναλογία δημιουργεί ένα χρυσό ορθογώνιο, το οποίο αποτελείται από ένα τετράγωνο και ένα δεύτερο του τετραγώνου στην ίδια διάσταση.


Και πάλι, η τεχνική πηγαίνει πίσω αρκετούς αιώνες. Το Χρυσό Ορθογώνιο χρησιμοποιήθηκε ακόμα και στην δημιουργία της Mona Lisa του Leonardo da Vinci. Ζωγραφιές, έργα τέχνης και φωτογραφίες που κάνουν χρήση του Χρυσού Ορθογωνίου τείνουν να είναι εντυπωσιακές και ευχάριστες στο μάτι. Είναι επειδή είναι ένα αισθητικό μέρος που μπορεί να βρεθεί παντού στην φύση: λουλούδια, κοχύλια, πεταλούδες ακόμα και το ανθρώπινο σώμα.


Είναι πολύ δύσκολο να καδράρεις την εικόνα στο Χρυσό Ορθογώνιο, απευθείας από το σκόπευτρο ή την LCD οθόνη της φωτογραφικής. Ευτυχώς, σήμερα υπάρχουν αρκετά προγράμματα που μπορούν να περικόψουν την φωτογραφία στις διαστάσεις του Χρυσού Ορθογωνίου.

6. Fill Flash
Το Fill Flash είναι μια τεχνική της φωτογραφίας, όπου ο φωτογράφος χρησιμοποιεί φλας για να «γεμίσει» σκοτεινές περιοχές της εικόνας. Είναι ιδανικό για περιβάλλοντα με οπίσθιο φωτισμό. Το φόντο είναι συνήθως πολύ πιο φωτεινό από ότι το θέμα. Για να δημιουργήσετε ένα Fill Flash, ρυθμίστε το διάφραγμα και την ταχύτητα κλείστρου για α εκθέσετε σωστά το φόντο και χρησιμοποιήστε το φλας για να ελαφρύνετε το προσκήνιο, εξακολουθώντας όμως να διατηρείτε τις ιδιότητες του φόντου.


Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το φλας όταν: το θέμα είναι σε μια σκιά, όταν υπάρχει περισσότερο φως στο φόντο από ότι στο προσκήνιο και όταν είστε αρκετά κοντά στο αντικείμενο για να χρησιμοποιήσετε φλας. Το Fill Flash μπορεί να φωτίσει τις αρκετά σκιασμένες περιοχές, βελτιώνοντας την εικόνα χωρίς να υπερεκθέτει τις άλλες περιοχές.


Το Fill Flash είναι ιδανικό για τον τονισμό των ματιών, ειδικά σε φωτεινές μέρες και όταν το θέμα φοράει καπέλο.

7. Μακρά Έκθεση

Η μακρά έκθεση είναι άλλο ένα ενδιαφέρον εφέ φωτογραφίας που συνεπάγεται με ένα στενό διάφραγμα και μια ταχύτητα κλείστρου μεγάλης διάρκειας. Αυτό γίνεται προκειμένου να δημιουργήσουμε ονειρικά τοπία, συλλαμβάνοντας τα σταθερά στοιχεία, θολώνοντας ταυτόχρονα τα κινητά στοιχεία της εικόνας.


Η μακροχρόνια έκθεση μπορεί να είναι δύσκολη. Θα πρέπει να ληφθεί σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, καθώς σε ηλιόλουστες μέρες οι φωτογραφίες θα έχουν πρόβλημα υπερέκθεσης εξαιτίας του γεγονότος ότι πάρα πολύ φως θα μπει στον φακό.


Αναφέρεται συχνά και ως «φωτογραφία νύχτας». Ενδιαφέροντα θέματα για φωτογράφιση είναι τα αστέρια, τα κινούμενα αυτοκίνητα και τα φώτα.


Ωστόσο, υπάρχουν και πολλές όμορφες φωτογραφίες μακράς έκθεσης που έχουν τραβηχτεί κατά τη διάρκεια της ημέρας με χαμηλό φως. Η λήψη ομίχλης και νερού με μακρά έκθεση είναι αρκετά δημοφιλής στην φωτογραφία.

8. Contre-jour
Το Contre-jour είναι ένα δημοφιλές εφέ φωτογραφίας. Είναι γαλλική ορολογία που σημαίνει «ενάντια στο φως» και η κάμερα δείχνει προς την πηγή του φωτός. Είναι βασικά φωτογραφία σιλουέτας. Η πηγή φωτός βρίσκεται ακριβώς πίσω από το θέμα.


Το εφέ contre-jour παράγει υψηλής αντίθεσης φωτογραφίες ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Κρύβει τις λεπτομέρειες, αλλά τονίζει το περίγραμμα και τα σχήματα του θέματος. Το Contre-joue είναι πιο δημοφιλές στις φωτογραφίες τοπίου και φύσης. Το εφέ χρησιμοποιείται συχνά για να προσθέσει μια πιο δραματική διάθεση και πιο έντονη ατμόσφαιρα στην σκηνή.


Κατά ειρωνικό τρόπο όμως, το contre-jour μπορεί να ενισχύσει ή να μειώσει την ποιότητα της λεπτομέρειας στην φωτογραφία. Ορισμένοι προτείνουν τη χρήση ενός Lens Hood για την ενίσχυση της επίδρασης του countre-jour στις φωτογραφίες, μειώνοντας σημαντικά το έντονο φως που έρχεται στον φακό. Αν πάρα πολύ φως εισέλθει στον φακό, θα προκαλέσει υπερβολική έκθεση, καταστρέφοντας την φωτογραφία.

Επίλογος
Δεν χρειάζεται να ακολουθήσετε αυτούς τους όρους για να δημιουργήσετε όμορφες και ενδιαφέρουσες φωτογραφίες. Στην πραγματικότητα, οι κανόνες γίνονται για να σπάνε! Η τέχνη έχει να κάνει με το να εξερευνάς τον εαυτό σου και τα μέσα σου. Αλλά για να γίνεις ένα καλλιτέχνης μοναδικός, πρέπει να μάθεις τα βασικά πριν τα «σπάσεις». Αυτό είναι που έκαναν ο Pablo Picasso και ο Van Gogh.
Φυσικά, αυτά δεν είναι τα μόνα εφέ στην φωτογραφία. Υπάρχουν εκατοντάδες άλλα και μπορείς ακόμα και να δημιουργήσεις ένα δικό σου εφέ φωτογραφίας μέσα από πειραματισμούς.
"Τα μόνα όρια της φωτογραφίας είναι η δημιουργικότητα του φωτογράφου."

Σχετικά άρθρα

Σχόλια