Δημιουργώντας αξία μέσα από το Design


Αγγελική Μιχαλοπούλου Καρρά -Αθανασιάδη
Graphic Designer 

Το design, αν και είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται εκτεταμένα και από πολλούς στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο, είναι παρ’ολα αυτά ως έννοια εξαιρετικά δύσκολο να οριστεί, δύσκολο να μετρηθεί και να απομονωθεί ως μια διακριτή λειτουργία αλλά και δύσκολο να διαχειριστεί. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί μη σχεδιαστές να δυσκολεύονται να κατανοήσουν όχι μόνο τη σημασία αλλά και την αξία του design.
Η συνειδητοποίηση των οφελημάτων που η ενσωμάτωσή του design συνεπάγεται στη συνολική διαδικασία παραγωγής μιας εταιρίας είναι το βασικό ζητούμενο. Το πρόβλημα κυρίως εντοπίζεται στον βραχυπρόθεσμο προγραμματισμό που εφαρμόζουν αρκετές εταιρίες και ο οποίος δεν επιτρέπει την ανταπόδοση και τελικά τη ρευστοποίηση της προστιθέμενης αξίας που το design μπορεί να δημιουργήσει.

Πρόσφατες έρευνες που διεξήγαγε το Design Management Institute (DMI), σε βάθος δεκαετίας, κατέδειξαν ότι οι εταιρίες που επικέντρωσαν το επιχειρηματικό τους πλάνο γύρω από το design, παρουσίασαν αύξηση στην χρηματιστηριακή τους αξία μέχρι και 219% σε σχέση με τον σταθμισμένο μέσο όρο κατά την αντίστοιχη περίοδο των δέκα αυτών ετών. Εταιρίες κολοσσοί όπως η Apple, η IBM, η Nike, η Walt Disney και η Ford είδαν την χρηματιστηριακή τους αξία να εκτοξεύετε σε μία περίοδο παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, επενδύοντας στο design, υποχρεώνοντας ακόμα και τους πιο αρτηριοσκληρωτικούς σκεπτικιστές να αναθεωρήσουν τη στάση τους σε σχέση με την αξία της οπτικής επικοινωνίας γενικότερα. Φυσικά η έρευνα του DMI δεν είναι η μοναδική, μιας και πολλές άλλες παρόμοιες αναλύσεις, από ανεξάρτητους κυρίως φορείς, επαλήθευσαν αυτό που οι επαγγελματίες της οπτικής επικοινωνίας βροντοφωνάζουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια: Το design μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα στρατηγικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις, προκειμένου μια εταιρία να αυξήσει τις πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς της και να βοηθήσει στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης ανάμεσα σε αυτή και τους πελάτες της.





Ο καλός σχεδιασμός βοηθά στο να καταστούν οι υπηρεσίες και τα προϊόντα περισσότερο ευχάριστα αισθητικά, πιο απλά αλλά συνάμα και πιο ενδιαφέροντα στη χρήση τους. Σε έναν κόσμο που φαίνεται να αλλάζει με ένα συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό, ο καλός σχεδιασμός μπορεί να συμβάλει στη σταθεροποίηση της σχέσης ανάμεσα στους πελάτες και την εταιρία. Οι άνθρωποι σήμερα έχουν την τάση να συνδέονται και να ταυτίζονται με μια μάρκα σαν να ήταν μια προέκταση του εαυτού τους. Η σύνδεση αυτή και η αλληλεπίδραση των πελατών με τα προϊόντα είναι ένας συνεχής διάλογος στον οποίο ο σχεδιαστής θα πρέπει να ακούει, να βλέπει και να αισθάνεται ενώ παράλληλα να αναπτύσσει νέες δομές και κώδικες επικοινωνίας. Με τον τρόπο αυτό οι πελάτες αισθάνονται ότι ανήκουν σε μια ευρύτερη ομάδα χρηστών με κοινά ενδιαφέροντα μέσα από την οποία όμως προάγεται η μοναδικότητα του κάθε ενός.

Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία ενός σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας είναι αυτό της ενσυναίσθησης. Μέσω αυτής έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τον κόσμο μέσα από την οπτική γωνία των άλλων. Η εφαρμογή στην πράξη αυτής της ικανότητας μπορεί να οδηγήσει στον σχεδιασμό πραγματικά εύστοχων λύσεων για τις ανάγκες των καταναλωτών και παράλληλα να μειώσει στο ελάχιστο τον κίνδυνο μιας αποτυχίας. Το μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημα αφορά την πρόβλεψη των λανθανουσών αναγκών των πελατών και τη δημιουργία καινοφανών λύσεων για αυτές. Έτσι μια εταιρία μπορεί να αποκτήσει το προβάδισμα της πρώτης κίνησης στη σκακιέρα της ελεύθερης αγοράς και να αποκτήσει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της. Στην ίδια συνισταμένη θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε και την ανάπτυξη καλύτερης εμπειρίας χρήσης για τους πελάτες. Οι τεχνικές που χρησιμοποιούν την ενσυναίσθηση για τη βελτιστοποίηση του σχεδιασμού, σε σχέση πάντα με τις λειτουργικές και συναισθηματικές ανάγκες των πελατών, βρίσκουν εφαρμογή σε πολλούς τομείς όπως είναι η ανάπτυξη εταιρικής ταυτότητας, ο σχεδιασμός διεπαφής χρήστη με ηλεκτρονικές συσκευές, η συσκευασία προϊόντων ή ο σχεδιασμός υπηρεσιών. Μέσω της διαδικασίας αυτής μπορούν να εμπλακούν όλα σχεδόν τα τμήματα μιας εταιρίας στην ανάπτυξη και προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, κάτι που κατά το παρελθόν δεν ήταν και τόσο σύνηθες, προς όφελός πάντα του τελικού χρήστη.

Ο καλός σχεδιασμός είναι η διαφορά ανάμεσα σε μία σύνθετη και δυσάρεστη αλληλεπίδραση και μια απολαυστική εμπειρία. Η σωστή συνεργασία υλικού και λογισμικού είναι πάντα αποτέλεσμα ορθού σχεδιασμού, είτε αυτή αφορά ένα κινητό τηλέφωνο, το μενού μιας φωτογραφικής μηχανής είτε ακόμα και το ταμπλό ενός αυτοκινήτου. Μια καλά σχεδιασμένη διεπαφή χρήσης και αλληλεπίδρασης μπορεί κάνει έναν χρήστη περισσότερο παραγωγικό μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο που αυτός χρειάζεται για την ολοκλήρωση των εργασιών του ενώ παράλληλα να εντείνει το αίσθημα ικανοποίησης του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι περισσότεροι πελάτες δείχνουν να επιλέγουν και να προτιμούν τα προϊόντα εταιριών που τους προσφέρουν αυτήν την ευχάριστη και απρόσκοπτη εμπειρία χρήσης. Το design είναι μια διεθνής γλώσσα επικοινωνίας και οι σχεδιαστές έχοντας μια ιδιαίτερη ικανότητα στο να κατανοούν και να ερμηνεύουν διαφορετικούς λαούς και πολιτισμούς, είναι οι καταλληλότεροι στο να δημιουργούν δεσμούς με καταναλωτές που έχουν διαφορετική κουλτούρα και καταγωγή και να επεκτείνουν τελικά τους εμπορικούς ορίζοντες μιας εταιρίας.

Σχετικά άρθρα


Αγγελική Μιχαλοπούλου Καρρά -Αθανασιάδη-

Graphic Designer // aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" // "Παράθυρο" 03.07.16


Σχόλια