Μαύρο. Το χρώμα του μυστηρίου και της κομψότητας


Το μαύρο εμφανίζεται στην αφαιρετική χρωματική θεωρία και παίζει σημαντικό ρόλο στην χρήση των χρωστικών - χημικών χρωμάτων. Σύμφωνα με τη αφαιρετική θεωρία το χρώμα των αντικειμένων εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο απορροφά ή και αντανακλά το φως. Αν ένα αντικείμενο απορροφά όλα τα κύματα φωτός, το αντικείμενο αυτό θα είναι μαύρο. Για το λόγο αυτό πολλοί υποστηρίζουν ότι μαύρο δεν είναι χρώμα, από την στιγμή που δεν υποστηρίζει την ύπαρξη φωτός.
Η πιο γνωστή εφαρμογή της αφαιρετικής χρωματικής θεωρίας έγινε στις γραφικές τέχνες, με την παλέτα τετραχρωμίας (CMYK). Αν αναμιχθούν τα τρία βασικά χρωστικά χρώματα της παλέτας, το κυανό, το ματζέντα και το κίτρινο δημιουργείται το μαύρο. 


Όσο αφορά την κλασική θεωρία των χρωμάτων το μαύρο ανήκει στα ουδέτερα ή γήινα χρώματα που συνήθως δεν εμφανίζονται πάνω στον γνωστό χρωματικό κύκλο. Στην κατηγορία αυτή, μαζί με το μαύρο ανήκουν το γκρι, το καφέ και το μπεζ.

Στην συμβολική γλώσσα των χρωμάτων το μαύρο δηλώνει χαρακτηριστικά το "ΟΧΙ", την αντίδραση, την αντίσταση και τη βίαιη αποτίναξη κάθε μορφής καταπίεσης. Γι αυτό είναι το χρώμα των συνθημάτων στους τοίχους, των πλακάτ και των πανό σε πορείες διαμαρτυρίας. 


  
Στο μαύρο χρώμα συνυπάρχουν δύο μεγάλες αντίθετες δυνάμεις που η κάθε μία εκδηλώνεται ανάλογα με το τρόπο που γίνεται η χρήση του. Σε μια πρώτη εκτίμηση το μαύρο χρώμα συμβολίζει το αρχέγονο σκότος, το μυστήριο, το κενό, το κακό, την ανυπαρξία, το σκοτάδι του θανάτου, το πένθος, την θλίψη, τη ντροπή, την υποταγή, το ανεκδήλωτο συναίσθημα, την απελπισία, την καταστροφή, την φθορά, την παραίτηση, την άρνηση, την κατάθλιψη και την μοναχικότητα. 




Δεν είναι λίγες οι φορές που η χρήση του μαύρου χρώματος μπορεί να υποδηλώσει την σοβαρότητα, την πειθαρχία, την αυστηρότητα, την τυπικότητα, το κύρος, τη δύναμη και την κομψότητα. 




Είναι ένα μυστήριο χρώμα που συνδέεται με το φόβο και το άγνωστο (μαύρες τρύπες). Έχει συνήθως μια αρνητική υποδήλωση (μαύρη λίστα, μαύρο χιούμορ, "μαύρος θάνατος"). 




Στη διαφήμιση και τη συσκευασία το μαύρο χρώμα χρησιμοποιείται για να δείξει τη δύναμη και την αρχή, θεωρείται πολύ επίσημο και προσδίδει γόητρο. Στο μαύρο χρώμα βασίζονται διαφημίσεις κύρους, από εταιρίες που θεωρούνται ότι κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς στον τομέα που δραστηριοποιούνται. 



Δίνει το συναίσθημα της προοπτικής και το βάθος, αλλά ένα μαύρο υπόβαθρο μικραίνει την αναγνωσιμότητα. 

Στην μόδα ένα μαύρο κοστούμι ή ένα φόρεμα αναδεικνύει μια λεπτή σιλουέτα καλύπτοντας τις μικρές ατέλειες, υπογραμμίζει την γοητεία, τονίζει την υψηλή αισθητική και δημιουργεί μια ατμόσφαιρα μυστηρίου. 



Στο σχέδιο, στη τέχνη ή στην φωτογραφία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μαύρο ή γκρίζο υπόβαθρο για να κάνετε τα άλλα χρώματα να ξεχωρίσουν. 

Συνδυασμένο με κόκκινο ή πορτοκαλί δίνει ένα πολύ επιθετικό χρώμα σχεδίου.



Στη διακόσμηση όπως κάθε σκούρο χρώμα, έτσι και το μαύρο, έχει την ιδιότητα να κάνει τους χώρους να φαίνονται μικρότεροι, γι αυτό και δεν το συναντάμε συχνά στα κτίρια. Μπορεί όμως, να χρησιμοποιηθεί σε λεπτομέρειες, και να τους προσδώσει την έμφαση που θα τις κάνει να ξεχωρίσουν. Είναι πολύ ισχυρό χρώμα, οπότε η έκταση που θα καλύψει θα πρέπει να είναι πολύ μικρή.



Ωστόσο, η παραμονή κάτω από την επήρεια του μαύρου για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να κάνει κακό στην υγεία ενός ατόμου, επειδή το μαύρο απορροφά την δύναμη και την ζωτικότητα προκαλώντας σωματική και ψυχική εξάντληση. 

Γενικότερα, όσοι το επιλέγουν, μπορεί να χαρακτηρίζονται από μυστικοπάθεια. Όσοι πάλι, αποφεύγουν το μαύρο χρώμα, χαρακτηρίζονται από φοβία για το άγνωστο και επιθυμία για απελευθέρωση από την εξάρτηση.


Σχετικά άρθρα

Σχόλια