O Paul Rand (Peretz Rosenbaum) γεννήθηκε στις 15 Αυγούστου 1914 στο Brooklin, New York και ολοκλήρωσε την πορεία του στις 26 Νοεμβρίου 1996. Ήταν ένας από τους πιο γνωστούς και καινοτόμους σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας του εικοστού αιώνα. Σπούδασε στο Pratt Institute (1929-1932), στο Parsons School of Design (1932-1933) και στο Art Students League (1933-1934).
Επηρεάστηκε από τον μοντερνισμό και στα σχέδια του χρησιμοποιούσε απλά, καθαρά γεωμετρικά σχήματα, εκμεταλλευόμενος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον λευκό χώρο. Ήταν ένας από τους δημιουργούς του ελβετικού ύφους. Δημιούργησε πολλές αφίσες και σχεδίασε ορισμένα από τα πιο γνωστά λογότυπα για εταιρίες όπως η ΙΒΜ, η ABC κ.ά.
Επαγγελματική καριέρα
Η καριέρα του Paul Rand θα μπορούσε να χωριστεί σε τρεις περιόδους.
Η πρώτη περίοδο διήρκεσε από το 1937 έως το 1941 και ασχολήθηκε στον τομέα media promotion και cover design στο Esquire-Coronet ως "outstanding cover designer for Apparel Arts and Directions".
Η δεύτερη περίοδο από το 1941 ως το 1954 προσανατολίστηκε στο advertising design ως διαφημιστικός σχεδιαστής στην εταιρεία William Weintraub Αgency, στην οποία είχε τη θέση του Art Director κατά την ίδρυσή της. Το 1954 διακρίθηκε ως ένας από του δέκα καλύτερους art directors από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Την ίδια χρονιά, παρέλαβε το χρυσό μετάλλιο από το Art Directors Club για τη διαφήμιση Morse Code απευθυνόμενος στον David Sarnoff της RCA.Η τρίτη περίοδος άρχισε το 1954 όπου ασχολήθηκε με τον τομέα του corporate identification για το στούντιο Weston. Είχε ήδη ολοκληρώσει σχέδια για διάφορες εταιρίες, συμπεριλαμβανομένων τις Esquire, Coronet Brandy και Robeson Cutlery. Το 1955, ο Thomas J. Watson, Jr., πρόεδρος της International Business Machines Corporation (IBM), συνεργάστηκε με τον Paul Rand για να σχεδιάσει την εταιρική ταυτότητα της εταιρίας.
Οι περισσότεροι σύγχρονοι σχεδιαστές γνωρίζουν την συνεισφορά του Paul Rand στο διαφημιστικό design. Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ο σημαντικός ρόλος που διαδραμάτισε, θέτοντας τις βάσεις για μελλοντικές προσεγγίσεις στην έννοια της διαφήμισης. Ο Paul Rand ήταν μάλλον ο πρώτος από μια μεγάλη σειρά διακεκριμένων Art Directors, που δούλεψαν μαζί και εκτίμησαν το μοναδικό ταλέντο του Γουίλιαμ Μπέρνμπαχ.
Παράλληλα, ασχολήθηκε με την εκπαίδευση σχεδίου ξεκινώντας στο Cooper Union το 1942. Ενώ από το 1956 ως το 1969 και ξανά το 1974, ο Rand δίδαξε σχέδιο στο πανεπιστήμιο Yale στο New Haven του Connecticut και το 1972 συνεργάστηκε με το New York Art Directors Club Hall of Fame.
Καταχωρήσεις, Tomectin, Westinhouse |
Συγγραφική δραστηριότητα
Το βιβλίο του, "Thoughts on Design" (1947), περιείχε σχεδόν εκατό από τα σχέδιά του και μερικά από τα καλύτερα κείμενα που έχουν γραφτεί για την οπτική επικοινωνία. Ήταν δημοσιευμένο τέσσερα χρόνια νωρίτερα, γεγονός που ενίσχυσε τη διεθνή φήμη του και τον χαρακτήρισε ως σχεδιαστή με επιρροή από τη Ζυρίχη έως το Τόκιο.
Ο Paul Rand, εκτός από το Thoughts on Design, το οποίο ήταν μια βίβλος του μοντερνισμού, έγραψε επίσης τα βιβλία "A Designer's Art" (1985), "Design, Form, and Chaos" (1993) και το "From Lascaux to Brooklyn" (1996).
- Rand, Paul (1985). Paul Rand: A Designer's Art.
New Haven: Yale University Press. ISBN 978-0300082821. - Rand, Paul (1994). Design, Form, and Chaos.
New Haven: Yale University Press. ISBN 978-0300055535. - Rand, Paul (1996). From Lascaux to Brooklyn.
New Haven: Yale University Press. ISBN 978-0300066760
Εξώφυλλα, Τhe second man (1956), Love Against Hate (1959) |
Στο βιβλίο "Design, Form, and Chaos", ο Paul Rand μοιράζεται κάποιες σκέψεις και προβληματισμούς, που αφορούν την σχεδίαση ενός λογότυπου. Στην ερώτηση τι είναι ένα λογότυπο ο Rand απαντάει:
- Ένα λογότυπο είναι μια σημαία, μια υπογραφή, ένα σημάδι στο δρόμο.
- Ένα λογότυπο δεν "πουλάει" (άμεσα), προσδιορίζει.
- Ένα λογότυπο σπάνια είναι η περιγραφή μιας επιχείρησης.
- Ένα λογότυπο αντλεί την σημασία του από την ποιότητα του αντικειμένου που συμβολίζει και όχι αντίθετα. Ένα λογότυπο είναι λιγότερο σημαντικό από αυτό που δηλώνει το αντικείμενο. Αυτό που αντιπροσωπεύει είναι πιο σημαντικό από αυτό που δείχνει. Το περιεχόμενο ενός λογότυπου μπορεί να μην είναι σχεδόν τίποτα.
Εξώφυλλα, Thoughts on Design (1947), Little 1 (Harcourt, Brace & World 1962) |
Επίλογος
Όταν ο Paul Rand πέθανε στις 26 Νοέμβριου 1996, στα 82 χρόνια, η καριέρα του είχε εκταθεί σε έξι δεκαετίες, τρεις γενιές και σε πολυάριθμα κεφάλαια της ιστορίας του σχεδίου. Ήταν το κανάλι μέσα από το οποίο ο ευρωπαϊκός μοντερνισμός, ο ρωσικός κονστρουκτιβισμός, το ολλανδικό κίνημα de Stijl και το Μπάουχαους εισήχθηκαν στην αμερικανική εμπορική τέχνη.
Ο Laszlo Moholy-Nagy, ένας πρωτοπόρος τυπογράφος, φωτογράφος και σχεδιαστής που άνηκε στο κίνημα του μοντερνισμού ίσως έχει καταφέρει περισσότερο από όλους να προσδιορίσει το στυλ του Paul Rand με την φράση του:
«an idealist and a realist using the language of the poet and the businessman. He thinks in terms of need and function. He is able to analyze his problems, but his fantasy is boundless»
Αφίσες, No Way Out, vertical (1950), Art Director’s Club exhibit (1988) |
Αφίσες, Boston New National Park (1955), Advertising Typographers Association (1965) |
Αφίσες, UCLA Extension Spring Session (1997), AIGA (1968) |
Αφίσα, Eye Bee M poster designed by Rand in 1981 for IBM, Next (1986) |
Σχετικά άρθρα
- Saul Bass. Τα λογότυπα του τότε και τώρα
- Josef Müller-Brockmann. Α Firm Turn Toward the Objective
- Erik Spiekermann
- Avinoam Noma Bar. Τα πολλά πρόσωπα του αρνητικού χώρου
- Tang Yau Hoong. Ο αρνητικός χώρος στην πράξη
Πηγές
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου