Μια τέτοια έρευνα εθνικού βεληνεκούς, δίνει την βάση για λεπτομερή παρατήρηση, την αξιολόγηση και την λήψη αποφάσεων για τον κλάδο του design. Τα δημογραφικά, επιχειρηματικά και οικονομικά στοιχεία που προκύπτουν είναι διαθέσιμα σε όλους, με διαφάνεια.
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα που προκύπτουν είναι η σημαντική ένδειξη εξωστρέφειας του Ελληνικού design. Αυξανόμενο ποσοστό εταιριών και αυτοαπασχολούμενων πλέον κοιτάζουν προς ξένες χώρες για νέα projects, κάτι πολύ
αισιόδοξο. Παρατηρούμε επίσης αρκετά νέα δεδομένα στην αγορά, όπως την άνθιση των
ψηφιακών μέσω και τα μεγαλύτερα ατομικά εισοδήματα για τους digital designers. Αντίθετα όμως, η πλειοψηφία των σχεδιαστών επικεντρώνεται ακόμα στην παραδοσιακή γραφιστική.
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα που προκύπτουν είναι η σημαντική ένδειξη εξωστρέφειας του Ελληνικού design. Αυξανόμενο ποσοστό εταιριών και αυτοαπασχολούμενων πλέον κοιτάζουν προς ξένες χώρες για νέα projects, κάτι πολύ
αισιόδοξο. Παρατηρούμε επίσης αρκετά νέα δεδομένα στην αγορά, όπως την άνθιση των
ψηφιακών μέσω και τα μεγαλύτερα ατομικά εισοδήματα για τους digital designers. Αντίθετα όμως, η πλειοψηφία των σχεδιαστών επικεντρώνεται ακόμα στην παραδοσιακή γραφιστική.
Ταυτόχρονα, εμφανίζονται νέα μοντέλα εργασίας, όπως η συμμετοχή σε start-ups, οι κολεκτίβες design η εργασία σε συνεργατικούς χώρους, τα οποία βοηθούν περαιτέρω τη δικτύωση. Παρ’όλα αυτά, βλέπουμε ανισότητες στα μέσα ατομικά εισοδήματα ανά φύλο, με τους άνδρες να εμφανίζονται πιο ευνοημένοι. Το Creative Survey του 2015 καλωσορίζει την συμμετοχή δυο νέων επιστημονικών συνεργατών. Η ομάδα διευρύνεται και αυτό αποτελεί μια αρχή για μια τακτικότερα επαναλαμβανόμενη προσπάθεια καταγραφής και σύγκρισης.
Από σχεδιαστές, για σχεδιαστές.
Η ομάδα του Creative Survey 2015 αποτελείται:
Σχεδιαστές:
- Κωνσταντίνο Δημητριάδη, Συνιδρυτής του Creative Survey, digital designer και συνδιοργανωτής του Digitized Digital Design Conference
- Κωνσταντίνο Πενλίδη, Digital UI/UX. Συνιδρυτής του Creative Survey & UX Magazine. Δημιουργός των Listiki, Joblet & ProjectNeo
- Βασίλη Αυδίκο, Λέκτορα του τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου
- Αθανάσιο Καλογερέση, Επίκουρο Καθηγητή του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ
Με χαρά αποδεχθήκαμε την πρόσκληση για τον σχεδιασμό και την επιμέλεια του Creative Survey 2015. Ήταν μια πρόκληση, αφενός γιατί στατιστικά στοιχεία για την αγορά του design υπάρχουν ελάχιστα στην Ελλάδα, αφετέρου γιατί το εγχείρημα είχε διάφορες τεχνικές και ουσιαστικές δυσκολίες. Παρόλα αυτά, ένας μεγάλος αριθμός σχεδιαστών απάντησε στο μακροσκελές ερωτηματολόγιο, κάνοντας το Creative Survey 2015 μια από τις μεγαλύτερες και πιο αξιόπιστες έρευνες για τον κλάδο του design, που έχει επιχειρηθεί ποτέ σε κράτος-μέλος της ΕΕ-28.
Το αποτέλεσμα είναι η ανά χείρας έκθεση, η οποία περιέχει πολλές πληροφορίες για την αγορά και τις εργασιακές συνθήκες των σχεδιαστών στην Ελλάδα. Όπως στα περισσότερα δημιουργικά επαγγέλματα, έτσι και εδώ εντύπωση προκαλούν οι επισφαλείς συνθήκες εργασίας του κλάδου και οι έντονες εισοδηματικές ανισότητες, ενώ ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση μας προκάλεσαν τα ευρήματα για την μεγάλη τάση εξωστρέφειας του ελληνικού design.
Σε μία περίοδο που η Ελλάδα αναζητά τους αυριανούς 'πρωταθλητές της' πιστεύουμε ότι το Creative Survey 2015 μπορεί να δώσει το έναυσμα στους Έλληνες σχεδιαστές να στρέψουν τα φώτα της Πολιτείας πάνω στο ελληνικό design και να λάβουν την θέση που τους αξίζει στις διαδικασίες δημιουργίας πολιτικών που θα αντιστρέψουν τα προβλήματα των εργασιακών συνθηκών και θα δώσουν την δυνατότητα στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός πολύ δυναμικού και εξωστρεφούς κλάδου της ελληνικής οικονομίας.
Υπό την αιγίδα της
Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού
Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων
Το αποτέλεσμα είναι η ανά χείρας έκθεση, η οποία περιέχει πολλές πληροφορίες για την αγορά και τις εργασιακές συνθήκες των σχεδιαστών στην Ελλάδα. Όπως στα περισσότερα δημιουργικά επαγγέλματα, έτσι και εδώ εντύπωση προκαλούν οι επισφαλείς συνθήκες εργασίας του κλάδου και οι έντονες εισοδηματικές ανισότητες, ενώ ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση μας προκάλεσαν τα ευρήματα για την μεγάλη τάση εξωστρέφειας του ελληνικού design.
Σε μία περίοδο που η Ελλάδα αναζητά τους αυριανούς 'πρωταθλητές της' πιστεύουμε ότι το Creative Survey 2015 μπορεί να δώσει το έναυσμα στους Έλληνες σχεδιαστές να στρέψουν τα φώτα της Πολιτείας πάνω στο ελληνικό design και να λάβουν την θέση που τους αξίζει στις διαδικασίες δημιουργίας πολιτικών που θα αντιστρέψουν τα προβλήματα των εργασιακών συνθηκών και θα δώσουν την δυνατότητα στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός πολύ δυναμικού και εξωστρεφούς κλάδου της ελληνικής οικονομίας.
Υπό την αιγίδα της
Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού
Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου