Τεχνική retouch στο Photoshop



Κείμενο, εικόνες: Περιοδικό CMYK

Σε αυτό το tutorial θα ασχοληθούμε με τις διάφορες τεχνικές retouch, που στόχο έχουν να βελτιώσουν την εμφάνιση μιας φωτογραφίας. Το retouch αποτελεί, ίσως, τον πυρήνα του Photoshop και οι δυνατότητες που μας προσφέρει μπορούν πραγματικά να μεταμορφώσουν μια εικόνα. Στο άρθρο που ακολουθεί θα δούμε αναλυτικά διάφορες τεχνικές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όπως: τελειοποίηση περιγράμματος, λείανση επιφάνειας, προσθήκη γυαλάδων κ.α. Πάμε να δούμε βήμα βήμα πώς.





Πριν ξεκινήσουμε να πούμε πως την εικόνα μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ ώστε να τη διορθώνετε βήμα βήμα μαζί μας.
Επίσης, να τονίσουμε δύο πράγματα. Πρώτον, ότι πάντα δουλεύουμε σε αντίγραφο της πρωτότυπης εικόνας και δεύτερον, ότι ένα καλό ρετούς προϋποθέτει το μέγιστο δυνατό και επιμελημένο περιβάλλον εργασίας (μεγάλη, σωστά καλιμπραρισμένη οθόνη, τακτοποιημένα παράθυρα εργασίας, χρωματικά ουδέτερο desktop wallpaper). Ξεκινάμε τη διευθέτηση του χώρου εργασίας πληκτρολογώντας το «F» (λογικά δύο φορές) για να εισέλθουμε σε Full Screen Mode με Menu Bar, ώστε να χρησιμοποιούμε όλη την επιφάνεια της οθόνης.


Η παλέτα Navigator μας αποκαλύπτει το κέρδος σε εμβαδόν επιφάνειας.



Προσπαθούμε να διατηρήσουμε μόνο τις απαραίτητες παλέτες σε μία κολώνα, στην άκρη της οθόνης. Πεταμένες παλέτες δεξιά και αριστερά, ή η μία πάνω στην άλλη, κάνουν το έργο μας δύσκολο και συνάμα κουραστικό.

Τακτοποιώντας τις παλέτες δημιουργήσαμε
έναν ενιαίο και καθαρό χώρο εργασίας.

Την κολώνα μπορούμε να τη χωρίσουμε σε τρία μέρη: Στο πρώτο μέρος τοποθετούμε τις παλέτες που χρησιμοποιούμε περισσότερο ενώ στα επόμενα δύο τοποθετούμε τις παλέτες με τη λιγότερη χρήση. Για παράδειγμα, οι παλέτες Layers, Paths και Channels είναι αυτές που χρειάζονται πιο πολύ στις ενθέσεις ή/και στις επιλογές (Selections) που χρησιμοποιούμε αλλά και στις χρωματικές διορθώσεις. Μία επίσης χρήσιμη παλέτα είναι η Color. Από εκεί θα αλλάζουμε το χρώμα προσκηνίου/φόντου (Foreground/Background Color) εύκολα και γρήγορα.
Μπορούμε να μικρύνουμε ακόμα περισσότερο την κολώνα με τις παλέτες μας, τσεκάροντας τα βελάκια που βρίσκονται στην επάνω δεξιά γωνία της ώστε να εξοικονομήσουμε κι άλλο χώρο.

Επιτύχαμε τη μέγιστη δυνατή επιφάνεια εργασίας.


Θα ξεκινήσουμε τις επεξεργασίες παραμορφώνοντας τη φράουλα, δίνοντάς της καλύτερο σχήμα. Για να το πετύχουμε αυτό θα χρησιμοποιήσουμε το Liquify (Filter> Liquify…). Εκεί, «γεμίζουμε» το πάνω μέρος της, ώστε να θυμίζει καρδιά, και βελτιώνουμε τις καμπύλες της.

Για καλύτερο έλεγχο, διατηρούμε το Brush Pressure σε χαμηλά επίπεδα.


Το πρώτο βήμα έγινε. Παρατηρούμε ότι η λήψη είναι κακοφωτισμένη και υπάρχουν πολλές σκιές. Ιδιαίτερο πρόβλημα υπάρχει στους σπόρους της φράουλας, οι οποίοι στο κάτω μέρος είναι πολύ σκοτεινοί, σχεδόν μαύροι.


Έντονο πρόβλημα υπάρχει επίσης στην υφή που έχει το φρούτο, αλλά θα ασχοληθούμε με αυτήν αργότερα.
Ξεκινάμε τη διόρθωση των σπόρων.
Επιλέγουμε έναν από αυτούς ώστε να τον διπλασιάσουμε και να αντικαταστήσουμε κάποιον προβληματικό.
Δημιουργούμε επιλογή και διπλασιάζουμε το σπόρο (Ctrl+J).

Η επιλογή θα πρέπει να είναι απαλή και να περιλαμβάνει
ένα μικρό μέρος από το κόκκινο.

Τοποθετούμε το αντίγραφο πάνω από κάποιον άλλο σπόρο και προσαρμόζουμε την προοπτική και την κλίση του. Δημιουργούμε μερικά ακόμα αντίγραφα και με τον ίδιο τρόπο αντικαθιστούμε προβληματικούς σπόρους.

Σμίκρυνση, προοπτική, καθρέφτισμα. Όλα μαζί στην προσπάθεια
να μην είναι ο σπόρος ίδιος με τον πρωτότυπο.

Προτιμούμε να δημιουργούμε αντίγραφα από διαφορετικούς σπόρους κάθε φορά, ώστε να μην υπάρχουν πολλές επαναλήψεις του ίδιου θέματος και γίνονται εύκολα αναγνωρίσιμοι. Στο τέλος της διαδικασίας ενοποιούμε τα επίπεδα με τους σπόρους σε ένα. Προσθέτουμε λευκή μάσκα στο επίπεδο και επιλέγουμε τη Βούρτσα (Β). Με μαύρο χρώμα και μέτριας σκληρότητας βούρτσα, κρύβουμε μέρη από τους σπόρους ώστε να προσαρμοστούν στη νέα τους θέση.

Το κόκκινο περιθώριο γύρω από τους σπόρους, μας βοήθησε να ενσωματώσουμε περιπτώσεις με έντονες αντιθέσεις.

Είναι μια χρονοβόρος διαδικασία, αλλά πρέπει
να γίνει για να φωτιστούν οι περιοχές αυτές.



Πάμε τώρα να διορθώσουμε την υφή τής φράουλας. 
Θα αφαιρέσουμε τα σημάδια που υπάρχουν στο φλοιό της και θα βελτιώσουμε τις γυαλάδες της.
Από την παλέτα των επιπέδων (Layers Palette) επιλέγουμε το επίπεδο με την εικόνα (Background) και το διπλασιάζουμε (Ctrl+J). Ορίζουμε στο νέο επίπεδο το φίλτρο «Dust & Scratches». Στο πίνακα διαλόγου του φίλτρου, προσπαθούμε να κρατήσουμε τις ισορροπίες. Χρειαζόμαστε μεγάλο Radius (εύρος) ώστε να εξαφανιστούν τα σημάδια του φλοιού, αλλά και αρκετά μεγάλο Threshold ώστε να διατηρήσουμε κάποιες από τις λεπτομέρειες που μας δίνουν τους όγκους της φράουλας.



Όπως μπορούμε να δούμε στην παρακάτω εικόνα, ο φλοιός βελτιώθηκε αλλά χάθηκαν οι φωτεινές καμπύλες που έδιναν όγκο στην εικόνα καθώς και αρκετά λευκά σημεία/λάμψεις που έδιναν μία γυαλιστερή υφή στη φράουλα.

Θα επαναφέρουμε σιγά σιγά τις περιοχές που μας είναι απαραίτητες, ξεκινώντας από τις λάμψεις.
Στην παλέτα των επιπέδων, κάνουμε διπλό κλικ πάνω στο επίπεδο της λείας επιφάνειας για να μας εμφανιστούν τα στυλ του επιπέδου αυτού. Θα χρειαστούμε τις Επιλογές Ανάμειξης (Blending Options) του επιπέδου που βρίσκονται στο δεξί μέρος του πίνακα. Θα χρησιμοποιήσουμε την επιλογή «Blend If: Gray» για να εμφανίσουμε τις χαμένες λάμψεις.



Παρατηρούμε ότι υπάρχουν δύο γραμμές/μπάρες με βελάκια στα άκρα τους. Τα μαύρα βέλη συμβολίζουν τους σκούρους τόνους του επιπέδου, ενώ τα λευκά τους φωτεινούς. Σύροντας τα βέλη προς το αντίθετο άκρο, επηρεάζουμε τους αντίστοιχους τόνους της εικόνας. Κρατώντας πατημένο το Alt και σύροντας, το βελάκι διαχωρίζεται σε δύο κομμάτια για ομαλότερες αναμίξεις.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θέλουμε να εμφανιστούν οι λάμψεις που βρίσκονται στο αρχικό επίπεδο. Σύρουμε το μισό κάτω λευκό βελάκι, ώστε να εμφανιστούν οι γυαλάδες του κάτω αρχικού επιπέδου (Underlying). Εμφανίζοντας ένα αρκετά μεγάλο εύρος φωτεινών τόνων, διατηρούμε όλη την απαραίτητη λεπτομέρεια.


Προσθέτουμε μάσκα στο επίπεδο για να εμφανίσουμε καλύτερα τις αρχικές λεπτομέρειες που χάσαμε. Δεν θα χρειαστεί κάτι πολύ συγκεκριμένο, τα φωτεινά «δαχτυλίδια» γύρω από τους σπόρους και όποια μαύρα σημεία θέλουμε να κρατήσουμε.



Για να μην πάει χαμένη όλη η δουλειά μέχρι τώρα, αποθηκεύουμε την εικόνα. 

Σχετικά άρθρα


Σχόλια