11 αλάνθαστες συμβουλές για να βελτιώσεις την φωτογραφία τοπίου


Κείμενο & εικόνες:
dailyarticle.gr

Η πρώτη μου αγάπη για τη φωτογραφία όταν πήρα την πρώτη μου Minolta SLR ως έφηβος ήταν τα τοπία. Υπάρχει κάτι μαγικό και μια πρόκληση στο να βγαίνεις στην φύση και να συλλαμβάνεις μερικές από τις εκπληκτικές ομορφιές που βλέπεις. Ίσως να ταιριάζει και με τον τύπο προσωπικότητας μου – αλλά μου αρέσει η ησυχία και η ηρεμία του να περιμένεις την τέλεια στιγμή για τα τραβήξεις, να ψάχνεις την περιοχή για την καλύτερη οπτική γωνία και στη συνέχεια να βλέπεις τον τρόπο που το φως άλλαξε μια σκηνή σε ένα διάστημα μερικών ωρών.
Ενώ δεν αφιερώνω πλέον όσο χρόνο θα ήθελα στην φωτογράφηση τοπίων αυτές τις μέρες – σκέφτηκα να σημειώσω μερικά από τα μαθήματα που έμαθα στα πρώτα χρόνια. Θα ήθελα να ακούσω και τις δικές σας συμβουλές σχετικά με την φωτογράφηση τοπίων στα σχόλια παρακάτω.

1. Μεγιστοποιήστε το Βάθος Πεδίου του Φακού
Ενώ μπορεί να υπάρχουν στιγμές που θέλετε να γίνετε λίγο πιο δημιουργικοί και να πειραματιστείτε με το στενό βάθος στην φωτογραφία τοπίων – η κανονική προσέγγιση είναι να διασφαλίσετε ότι το μεγαλύτερο μέρος της σκηνής σας είναι στο επίκεντρο. Ο απλούστερος τρόπος είναι να επιλέξετε μια μικρή ρύθμιση διαφράγματος (μεγάλο νούμερο) καθώς όσο μικρότερο είναι το άνοιγμα σας, τόσο μεγαλύτερο είναι το βάθος πεδίου στις λήψεις σας.
Να έχετε κατά νου ότι τα μικρότερα ανοίγματα σημαίνει ότι λιγότερο φως μπαίνει στον αισθητήρα ανά πάσα στιγμή έτσι ώστε θα πρέπει να το αντισταθμίσεις είτε με την αύξηση του ISO ή με την επιμήκυνση της ταχύτητας κλείστρου (ή και τα δύο).

2. Χρησιμοποίησε ένα τρίποδο
Ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ταχύτητας κλείστρου που μπορεί να χρειαστεί να επιλέξετε για να αντισταθμίσετε ένα μικρό άνοιγμα κλείστρου, θα πρέπει να βρείτε ένα τρόπο για να διασφαλίσετε ότι η φωτογραφική σας μηχανή είναι εντελώς ακίνητη κατά την διάρκεια της έκθεσης. Στην πραγματικότητα, ακόμα και αν είστε σε θέση να φωτογραφήσετε σε μια γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, η πρακτική χρήσης τριπόδου μπορεί να είναι επωφελής για εσάς. Επίσης, σκεφτείτε την χρήση ενός ενσύρματου ή ασύρματου τηλεχειριστηρίου.

3. Ψάξε για ένα κομβικό σημείο
Όλες οι φωτογραφίες χρειάζονται κάποιο είδος σημείου επαφής και τα τοπία δεν είναι διαφορετικά – στην πραγματικότητα οι φωτογραφίες τοπίου χωρίς κάποιο κομβικό σημείο θα καταλήξουν μάλλον κενά και θα αφήσουν τα μάτια των θεατών να περιπλανιούνται στην εικόνα χωρίς να έχουν κάπου να εστιάσουν.
Οι εστιακοί πόλοι μπορούν να έχουν πολλές μορφές στα τοπία και μπορεί να κυμαίνονται από ένα κτίριο ή άγαλμα, ένα εντυπωσιακό δέντρο, ένα βράχος ή σχηματισμό βράχων, μια σιλουέτα κλπ.
Σκεφτείτε όχι μόνο για το ποιο θα είναι το κομβικό σημείο, αλλά και που θα το τοποθετήσετε. Ο κανόνας των τρίτων θα μπορούσε να είναι χρήσιμος εδώ.

4. Σκέψου τι θα βάλεις στο προσκήνιο
Ένα στοιχείο που μπορεί να θέσει εκτός τις φωτογραφήσεις τοπίου σας είναι να σκεφτείτε προσεκτικά σχετικά με το πλάνο των φωτογραφιών σας και με την τοποθέτηση των σημείων ενδιαφέροντος σε αυτό. Όταν το κάνετε αυτό δίνετε σε όσους βλέπουν την φωτογραφία έναν τρόπο να μπουν στην εικόνα και να δημιουργηθεί μια αίσθηση βάθους στο πλάνο σας.

5. Εξέτασε τον ουρανό
Ένα άλλο σημείο που να πρέπει να λάβετε υπόψη σας είναι ο ουρανός στο τοπίο σας.
Τα περισσότερα τοπία είτε θα έχουν ένα επιβλητικό προσκήνιο ή ουρανό – αλλιώς η φωτογράφιση σας μπορεί να καταλήξει αρκετά βαρετή.
Εάν έχετε ένα μειλίχιο, βαρετό ουρανό – μην τον αφήσετε να κυριαρχήσει στην φωτογραφία και τοποθετήστε τον ορίζοντα στο ένα τρίτο της φωτογραφίας σας. Ωστόσο, αν ο ουρανός είναι γεμάτος με δράμα και ενδιαφέροντες σχηματισμούς νεφών και χρώματα – αφήστε τον να λάμψει και τοποθετήστε στον ορίζοντα πιο κάτω.
Εξετάστε το ενδεχόμενο να επεκτείνετε τον ουρανό είτε στην επεξεργασία μετά ή χρησιμοποιώντας κάποιο φίλτρο (για παράδειγμα ένα πολωτικό φίλτρο μπορεί να προσθέσει χρώμα και αντίθεση).

6. Γραμμές
Μια από τις ερωτήσεις που θα πρέπει να αναρωτηθείτε καθώς τραβάτε φωτογραφίες τοπίου είναι «πως οδηγώ το μάτι αυτών που βλέπουν το πλάνο;» Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να γίνει αυτό, αλλά ένας από τους καλύτερους τρόπους είναι να παρέχετε στους θεατές γραμμές που θα τους οδηγούν σε μια εικόνα.
Οι γραμμές δίνουν ένα βάθος στην εικόνα και μπορούν να αποτελέσουν σημείο ενδιαφέροντος από μόνες τους δημιουργώντας patterns στο πλάνο σας.

7. Συνέλαβε την κίνηση
Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται τα τοπία σκέφτονται ήρεμα, γαλήνια και παθητικά περιβάλλοντα – ωστόσο τα τοπία σπάνια είναι εντελώς ακίνητα και να το να μεταφέρεις αυτή την κίνηση σε μια εικόνα, προσθέτει δράμα, διάθεση και δημιουργεί ένα σημείο ενδιαφέροντος.
Παραδείγματα – άνεμος στα δέντρα, κύματα στην παραλία, το νερό που ρέει σε ένα καταρράκτη, πουλιά να πετάνε πάνω από ένα κεφάλι, σύννεφα που κινούνται.
Το να συλλαμβάνεις αυτή την κίνηση σημαίνει γενικά ότι θα πρέπει να κοιτάξεις για μια μεγαλύτερη ταχύτητα κλείστρου (μερικές φορές αρκετά δευτερόλεπτα). Βέβαια αυτό σημαίνει ότι περισσότερο φως θα μπει στον αισθητήρα, που αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει είτε να πάτε για ένα μικρότερο άνοιγμα, να χρησιμοποιήσετε κάποιο είδος φίλτρου ή ακόμα και να φωτογραφίσετε στην αρχή ή το τέλος της ημέρας όπου υπάρχει λιγότερο φως.

8. Παίξε με τον καιρό
Μια σκηνή μπορεί να αλλάξει δραματικά ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες σε κάθε δεδομένη στιγμή. Ως αποτέλεσμα, η επιλογή της κατάλληλης στιγμής για φωτογράφιση είναι πραγματικά σημαντικό.
Πολλοί αρχάριοι φωτογράφοι βλέπουν μια ηλιόλουστη μέρα και νομίζουν ότι είναι η καλύτερη στιγμή να βγουν βόλτα με την φωτογραφική τους – ωστόσο μια νεφώδης ημέρα που απειλεί με βροχή μπορεί να σας παρουσιάσει ακόμα καλύτερες ευκαιρίες να δημιουργήσετε μια εικόνα με πραγματική διάθεση και δυσοίωνη χροιά. Ψάξτε για καταιγίδες, άνεμο, ομίχλη, δραματικά σύννεφα, ακτίνες ηλίου μέσα από σκοτεινό ουρανό, ουράνια τόξα, ηλιοβασιλέματα και ανατολές κτλ και δουλέψτε με αυτές τις διακυμάνσεις του καιρού αντί απλώς να περιμένετε την επόμενη ηλιόλουστη μέρα και τον γαλάζιο ουρανό.

9. Οι χρυσές ώρες
Μίλησα πρόσφατα με ένα φωτογράφο που μου είπε ότι ποτέ δεν φωτογραφίζει κατά την διάρκεια της μέρας – τραβάει φωτογραφίες μόνο κατά την αυγή και το σούρουπο – επειδή τότε είναι που έχει το καλύτερο φως και βρίσκει ότι τα τοπία ζωντανεύουν.
Αυτές οι χρυσές ώρες είναι σπουδαίες για την φωτογράφιση τοπίων για διάφορους λόγους – με κυριότερο το χρυσό φως που συχνά παρουσιάζεται εκείνες τις ώρες. Ο άλλος λόγος είναι ότι μου αρέσει η γωνία του φωτός και το πώς μπορεί να επηρεάσει μια σκηνή – δημιουργώντας ενδιαφέροντα σχέδια, διαστάσεις και υφές.

10. Σκέψου τους ορίζοντες
Είναι μια παλιά συμβουλή αλλά καλή – πριν φωτογραφίσετε ένα τοπίο πάντα να θεωρείτε τον ορίζοντα σε δυο μέτωπα.
– Είναι ίσιος; Ενώ μπορείτε πάντα να ισιώσετε τις εικόνες σας αργότερα στην επεξεργασία, είναι πιο εύκολο αν το τραβήξετε σωστά από την φωτογραφική.
– Που είναι η σύνθεση; Μια σύνθεση ενός φυσικού σημείου για τον ορίζοντα είναι συνήθως το ένα τρίτο σε μια εικόνα, είτε το πάνω ένα τρίτο ή το κάτω, αντί να είναι εντελώς στην μέση. Φυσικά οι κανόνες έχουν φτιαχτεί για να τους σπάμε – αλλά το βρίσκω, εκτός και αν πρόκειται για μια πολύ εντυπωσιακή εικόνα, ότι ο κανόνας των τρίτων συνήθως λειτουργεί εδώ.

11. Άλλαξε το οπτικό σου πεδίο
Οδηγείτε μέχρι το σημείο που θέλετε, βγαίνετε από το αυτοκίνητο, αρπάζετε την κάμερα σας, την ενεργοποιείτε, περπατάτε μέχρι το κατάλληλο σημείο, υψώνετε την κάμερα στο μάτι σας, περιστρέφετε λίγο αριστερά λίγο δεξιά, κάνετε λίγο ζουμ και τραβάτε την φωτογραφία πριν μπείτε στο αυτοκίνητο για να πάτε στο επόμενο σημείο.
Όλοι το έχουμε κάνει – ωστόσο αυτή η διαδικασία δεν οδηγεί συνήθως σε αυτό που οι περισσότεροι από εμάς ψάχνουμε.
Πάρτε λίγο περισσότερο χρόνο με τις λήψεις σας – ιδιαίτερα στην εξερεύνηση ενός πιο ενδιαφέροντος σημείου φωτογράφισης. Αυτό μπορεί να αρχίσει με την εύρεση ενός διαφορετικού σημείου από αυτό που υπάρχει μπροστά (περιπλανηθείτε σε μονοπάτια, αναζητήστε νέες γωνίες κλπ), μπορεί να σημαίνει το να ξαπλώσετε στο έδαφος ή να σκαρφαλώσετε σε ένα πιο ψηλό σημείο για να τραβήξετε την φωτογραφία.
Εξερευνήστε το περιβάλλον, πειραματιστείτε με διαφορετικές οπτικές γωνίες και μπορεί να βρείτε κάτι πραγματικά μοναδικό.


Σχετικά άρθρα


Σχόλια